Pengikut Awan

Sunday, May 29, 2011

Tiga Satuu....

Ohh...mengantuknya. Yelah tak cukup tidur. Awal pagi seawal jam 2.00 dah bangun. Bangun menyaksikan perlawanan akhir Champions League antara Barcelona menentang Man Utd di Stadium Wembley (walaupun aku sebenarnya menonton di Stadium Astro)

Keputusan perlawanan:



Messi menjaringkan gol. Dua pemain tua MU tak dapat buat apa-apa. Hehehehe...


Saat sejurus tiupan wisel penamat oleh pengadil. Nani tak dapat buat apa-apa. Hehehehe...


Rooney menutup mukanya. Rooney juga tak dapat buat apa-apa. Hehehehehe...


Pep Guardiola dijulang oleh pemain-pemainnya. Sir Alex tak dapat buat apa-apa. Hehehehehe...


Messi menjulang trofi kemenangan disamping Javier Mascherano. MU tak dapat buat apa-apa. Hehehehe...

P/s: Sebelum perlawanan akhir, Barcelona banyak merendah diri...Sedang menanti-nanti statement kekalahan MU adalah sebenarnya silap pengadil

Saturday, May 28, 2011

Tak tumbuh, tak melata...

Lepas seharian bertungkus-lumus bekerja, biasanya orang lelaki akan cuba menghabiskan waktu petangnya samada bersukan atau lepak-lepak mengeteh atau mengopi atau mengeteh-ais...hahahaha...macam-macam istilah yang boleh didengar...

Dua hari yang lalu, aku juga telah melibatkan diri dalam sesi mengeteh ini di kedai berhampiran. Seperti biasalah, sambil minum sambil berborak. Secara kebetulan, hari itu dapat duduk minum bersama dengan seorang towkey kedai makan. Kedai makan yang diusahakannya adalah jenis masakan melayu. Dibuka bermula sarapan pagi hingga makan malam.

Berceritalah dia "Kalau nak tahu, orang kita nie kurang sikit nak bantu usahawan kita sendiri".

"Ada sesetengah customer tak puas hati dengan harga yang kita jual", ceritanya lagi. "Aku tak naik kan harga minuman walaupun harga gula dah naik. Kalau dulu boleh dapat RM30 sehari tapi kerana harga barang naik, aku dapat untung RM20 sehari pun dah kira baik".

"Sebenarnya orang kita tak pernah kira banyak wang yang dia bazirkan untuk peniaga lain"

"Macam mana tu bang?", tanya aku selepas meneguk teh tarik yang beransur sejuk.

"Orang kita nie, kalau hari gaji, perkara pertama pergi makan KFC. Samada belanja anak beranak atau kawan-kawan. KFC atau fast food lain tu bukan milik orang kita, itu syarikat orang putih", ujarnya.


"Kemudian hari kedua atau minggu pertama, pergi makan ke restoran-restoran thai. Harga makanan seafood thai bukannya murah. Tapi bawa anak-beranak dan kawan-kawan makan"

"Sarapan pagi pula lebih banyak makan di kedai-kedai mamak. Kedai mamak tu milik siapa?", nadanya dah semakin meninggi.

"Masuk minggu ketiga barulah nak makan di kedai-kedai orang kita. Bila time bayar, muka mencuka. Komplen harga mahal".

"Sebenarnya bukan mahal harga makanan aku. Sebab utamanya, duit mereka dah sikit. Sebelum nie makan di KFC, McD, tomyam seafood, beriani tak pernah pulak nak komplen harga diaorang tu mahal"

"Dan bila duit dalam dompet dah sikit, makan nasi RM6 pun dah dikatanya mahal kalau nak dibandingkan dengan snack plate atau beriani kambing kedai mamak yang dia orang makan lepas dapat gaji".


Aku mengangguk-angguk mendengar luahan hati pakcik tu. Meneguk lagi teh tarik yang ada baki separuh.

"Lagi satu kau tengok yer", sambungnya "kalau pergi KFC, kita nie sebenarnya macam hamba. Nak tau kenapa aku cakap macam hamba?"

"Ginilah, bila kau pergi KFC, semua kena buat sendiri. Mula-mula masuk beratur, berani tak kalau kau potong line orang kat KFC?"

"Dah siap beratur, dah mintak order, ko bayar. Lepas tu jalan kakilah cari tempat duduk. Ada sesiapa menjerit-jerit dalam KFC mintak sudu atau mintak sos? Tak ada bukan? Tau pulak orang-orang yang makan tu cari sudu garfu kat tempatnya, atau sos. Nak tisu pun terpaksa bangun ambil kat tempat tisu atau kaunter"

"Tapi kat kedai makan orang kita?"

"Sambil angkat tangan jerit-jerit 'SUDU MANA?!!!', 'TISU!!! TISU!!!", suara pakcik dah makin tinggi dan kuat.

Menutup sembang petang itu dia mula merendahkan suaranya.

"Nak tau bila masa kedai aku tak cukup ayam atau tak cukup nasi, cuma sekali jer dalam setahun"

"Bila?", aku bertanya.

"Hari Raya Haji", katanya. "Waktu itulah kita sebagai peniaga nie nampak sokongan orang kita terhadap usahawan orang kita."

"Waktu itu kedai Thai atau Siam nie bercuti panjang, orang kita tak ada pilihan, datanglah ramai-ramai makan kedai kita".

"Itulah setahun sekali..."

P/s:Terpaksalah orang kita menurunkan harga agar barang-barang kedai terjual. Semakin lama, semakin miskin dan akhirnya tutup kedai. Orang kita tak nak beli barang orang kita, dan tak akan beli barang orang kita sampai bila-bila...


Wednesday, May 25, 2011

Gelap pekat melekat...

video

Lihat, rasa dan dengar...

Penjejak Awan nampak, tiada seorang pun manusia dalam tayangan ini...

Penjejak Awan rasa, ketakutan, kerana ini adalah permulaan hancurnya sebuah peradaban...

Penjejak Awan dengar, bunyi derap kaki kejahatan maha hebat sudah semakin dekat...

Kerosakan telah menular dalam sebuah negara yang sering diperkatakan oleh orang diluar sana sebagai "sebuah negara yang aman damai dan rakyatnya berbudi bahasa". Rasanya samada kita menipu orang atau mereka-mereka itu sengaja bercakap untuk tidak mengguriskan hati orang-orang di negara ini. Kadang-kadang kedengarannya seperti orang luar memuji-muji makanan kita seperti satay dan nasi lemak, tetapi realitinya, tak ada pulak satay dan nasi lemak ini popular dihotel-hotel negara mereka, bahkan chicken chop dan beef steak juga yang berlambak dihidang di restoran-restoran negara kita. Ada rasa macam tertipu?

Renunglah, ulang tayanglah berkali-kali dan pejamkan mata selepas itu. Gambarkan masa depan yang amat gelap, hitam pekat dan penuh kerosakan khususnya kepada pewaris-pewaris kita, anak-anak kita. Itulah kehidupan yang pasti berlaku...anak-anak anda yang comel-comel sekarang ini, akan menyelusuri lorong-lorong yang penuh kerosakan dan kejahatan. Tidak seperti datuk nenek kita dahulu, rumah pun tak perlu berpagar, tak perlu CCTV...tetapi masih boleh tidur berdengkur siang dan malam.

Perhatikan pula pemuda harapan bangsa disekeliling penggusti wanita. Kenapa tiada reaksi? Kenapa tiada simpati? Sebabnya...pemuda-pemuda dan pemudi-pemudi kita seronok tengok kisah realiti di televisyen. Mereka dah biasa melihat aktiviti-aktiviti live pelajar-pelajar akademi realiti. Dan kalau dapat melihat senario di depan mata lagi bagus!!! Biarkan...biarkan...seronok tengok depan mata. Dan pemuda-pemuda kita inilah juga, tak mustahil, bila satu hari, apabila ahli masyarakat kita diancam bahaya, maka mereka hanya duduk dan tengok sahaja. Tak mustahil, bila sekarang kes-kes rogol berlaku di tempat terlindung tetapi akan datang mungkin berlaku hanya di tengah-tengah jalan sahaja. Kerana sifat simpati sudah hilang dari diri kita. Biarkan...biarkan...

P/s: Pernah tengok kucing mengawan hanya ditepi meja restoran? Fikirkan jika sifat haiwan sebegitu dah berjangkit pada manusia. Dimana-mana, pada bila-bila masa...tiada siapa yang peduli.

Tuesday, May 24, 2011

Tempurung kelapa dan kertas fotostat...

Acap kali, ketika sedang enak melahap rezeki di kedai-kedai makan, kekadang sedang memaut erat peha ayam goreng dan mengoyakkannya dengan mulut, ada makhluk yang memberi salam berdiri disebelah...

PANTANG....!!!! Memang menjadi pantang bila aku sedang leka menikmati rezeki atau juadah (yang semestinya untuk membeli sepinggan nasi dan lauk itu adalah hasil dari penat lelah aku bekerja seharian) tiba-tiba ada yang mengganggu di masa dan ketika itu.

Maaf...! Ketika sedang makan, datanglah peminta sedekah atau peminta derma dalam keadaan yang amat sedih sekalipun...Penjejak Awan tidak akan layan. Bukan kerana bakil...bukan kerana eksyen...tapi aku sedang makan. Apa-apa hal pun jangan ganggu orang yang sedang makan. Ibarat ketika makan tiba-tiba seekor kucing berdiri memegang kaki. Amat menjengkelkan...orang berusaha seharian untuk bekerja mendapatkan wang, kemudian dibelanjakan untuk mengisi perut, dan makhluk-makhluk ini dengan sewenang-wenangnya meminta kita berhenti makan sebentar. Kadang-kadang budak-budak salesman, kadang-kadang penjual madu, kadang-kadang minta derma anak yatim...hisshhhh...mengganggu betul...

Satu hal lagi ialah pemungut derma untuk sekolah anak yatim atau membina masjid dan surau. Bukanlah Penjejak Awan anti kepada derma kearah kebaikan dan bukan juga anti kepada golongan berjubah dan berserban...tidak sesekali!!! Yang menjadi persoalan ialah, kenapa mesti berjalan kesana-sini dengan berimej soleh sambil membawa tabung atau fail? Minta maaf dari penulis Penjejak Awan...ini adalah pandangan dan pendapat individu. Ianya terlalu 'rendah' apabila dipandang. Mungkin juga ditertawakan oleh penganut lain. Dan akhirnya, itulah standard umat kita. Terlalu miskin sehingga terpaksa meminta-minta. Penjejak Awan malu pada diri sendiri.

Correct...mereka akan berkata "Kerja yang ikhlas, biar ditertawakan, biar diperlecehkan orang, namun besar pahalanya". Memang Penjejak Awan setuju sangat dengan statement itu, tetapi banyak lagi cara lain selain menyamakan tindakan dan perbuatan itu seperti peminta sedekah kehulu-hilir membawa tempurung kelapa yang dibelah dua. Kita terlalu 'suka' bila orang memandang rendah kepada kita dengan balasan menggunakan statement-statement yang klise...

Dan kepada mereka yang duduk bersila dihadapan mesin ATM sambil membaca ayat suci al-quran dikaki lima...tiap kali Penjejak Awan terserempak dengan keadaan itu, bulu roma meremamg. Bukan kerana seram, bukan kerana takut...tetapi penganut lain bersimpang-siur keluar masuk bank, menoleh dan air muka mereka mencebik. Oh....hinanya kitab suci itu...dibaca hanya kerana hendakkan derma...sudahlah pembacanya duduk bersila di lantai dan kitab suci itu dialas dengan kotak, mereka yang lalu lalang itu tegak berdiri lalu-lalang dan kekadang yang berlalu itu dengan skirt pendek yang cuma 5 inci melintasi disebelah kitab itu. Rendahnya kitab suci agamaku...


P/s: Setiap hari jumaat kita dah derma ikhlas ditabung masjid, setiap tahun kita membayar zakat atau derma semasa majlis-majlis keagamaan atau derma kepada mangsa-mangsa yang ditimpa bencana,itu lebih baik dan memadai. Kalau setakat sijil fotostat yang diletak dalam fail untuk meminta sumbangan dari kita...lebih baik jangan percaya sangat...sebab...logo halal pun kadang-kadang palsu.

Thursday, May 12, 2011

Bikin panas....

Hmmm...Myvi yang ada pun belum habis solek lagi, dah nak keluar model baru.



Nampak seperti tayar belakang agak kecil dan ruang tayar terlalu besar. Kucing pun boleh duduk atas tayar sambil menyusukan 5 ekor anaknya kat situ. Harap-harap Produa akan keluarkan rim yang lebih besar dan lebar.



Dashboard yang menarik. Terbaiik...!!!

(Gambar dari Arena Kereta)

P/s:Ada seminar motivasi yang aku pernah sertai dulu. Penceramah bertanya "Syarikat apa yang tak akan jadi no. 1?". Jawapannya Produa. Sampai bila-bila sebab ia Pro terhadap nombor Dua. Hehehe...jangan marah ye Datuk Aminar Rashid Salleh.

Wednesday, May 11, 2011

Susu terakhir buat si kecil...

Kisahnya perihal satu keluarga yang mengalami kemalangan ngeri. Kereta yang mereka naiki terbabas, berpusing, melanggar pembahagi jalan lalu terperosok ke dalam longkang. Dalam kejadian ini, kereta itu remuk teruk dan penumpangnya mengalami kecederaan parah. Cermin hadapan habis retak berderai. Tidak ditekankan keadaan pemandunya. Tetapi saya fikir, pemandunya menemui ajal di situ juga.

Mahu diceritakan, penumpang yang duduk di sebelah pemandu mengalami kecederaan yang sangat parah. Wajahnya habis berlumuran darah. Dahinya terkopek sehingga menonjolkan tulang tengkorak. Mungkin juga akibat terhantuk pada papan pemuka kereta ditambah dengan pecahan kaca cermin hadapan. Ajaibnya kuasa Tuhan, bayinya selamat tetapi terpelanting ke kerusi belakang. Bayi kecil yang tidak tahu apa-apa itu meraung dan menangis. Mungkin kerana kesakitan, kesedihan, terkejut dan sebagainya.

Sewaktu anggota bomba itu mengambil dan mahu menyelamatkan si kecil tadi, ibunya terketar-ketar dan menggigil sambil memberi isyarat kepada beliau. Subhanallah, rupa-rupanya si ibu tadi mahukan bayinya bagi disusukan. Diselak bajunya dengan sedaya upaya dan disusukan si kecil itu dengan penuh rasa sayu, pilu dan kasih sayang.

Si kecil senyap di dalam dakapan ibunya. Betapa nyamannya dakapan ibu itu sehingga mampu menenangkan si kecil yang ketakutan. Dengan kuasa dan izin Allah, ibu itu tiba-tiba tercungap-cungap mencari nafas, tanda ajalnya yang semakin hampir. Lalu terkapailah si ibu dalam keadaan yang penuh rasa tanggungjawab dan kasih sayang itu. Ya Allah, betapa pilunya situasi itu sehingga merenggut ketenangan anggota bomba tadi.

Itu lah dia kasih sayang seorang ibu. Walau dalam keadaan bertarung nyawa dan menahan kesakitan, masih tidak melupakan tanggungjawab sebagai seorang ibu...menyusukan anak di saat-saat akhir hidup nya. Subhanallah...

Sedih sangat nie…sampai rasa sebak yg amat sangat dalam dada…betapa besarnya kasih sayang seorang ibu tadi walaupon ketika berada di hujung nyawa tetapi masih sempat menyusukan si kecil sebagai ingatan terakhir buat dirinya sebelum mengucapkan "selamat tinggal anak ku...ibu pergi dulu ye sayang".

* Entry ini di copy paste dari Facebook notes *


P/s: Biarpun hari Ibu telah berlalu, tetapi hari-hari pun mesti ingat ibu. Syurga itu dibawah tapak kaki ibu...ibu yang melahirkan kamu. Bukan ibu kota, bukan ibu pejabat dan bukan ibu duit dan bukan ibu tunggal (janda orang ler...)

Tuesday, May 10, 2011

Bila rotan tidak di tangan...



Ada rasa sedih dan kasihan tak...?

Ada tergetus rasa marah tak...?

Penjejak Awan tidak mengira kaum atau bangsa. Tidak kiralah siapa yang menjadi mangsa, namun dia tetap manusia. Seorang manusia tidak berhak menganiaya manusia yang lain. Itulah ajaran yang diterima oleh Penjejak Awan sejak dari kecil.

"Didalam kumpulan haiwan, tiada manusia...
Tetapi dalam kalangan manusia, ada haiwan..."

Terus terang...kehancuran sivik di dalam sekolah sudah semakin hari semakin tenat. Janganlah pula ada yang masih nak berkata "Ini isu terpencil...ini isu terpencil...". Bila pula ia akan jadi isu terbesar? Setelah murid membawa senjata api? Setelah murid mengandungkan guru? Atau setelah pengetua dipaksa minum air jamban semasa perhimpunan pagi?

Come on laa...isu disiplin ini lebih baiklah ditangani atau kalau kurang cukup perlu dikaki-kaki secara lebih ketat. Nak menjadikan sekolah sebagai institusi 'penjara' juga sudah sepatutnya dilakukan. Bukan memikirkan isu remeh seperti nasi lemak kerana 'lemak' yang lain sudah semakin naik kepala.

Ada juga kalangan guru-guru yang pernah merungut "Ada sorang budak tu dah dibuang sekolah dah...tapi lepas mak bapak datang merayu-rayu, sekolah terima dia balik". Penjejak Awan bertanya pula hal ini pada guru lain yang mungkin lebih 'rasional' (agaknyalah...) "Kalau kita tak terima dia belajar, budak tu nak jadi apa? Takkan nak biarkan dia kehulu-kehilir?".

Damn...maknanya tak salah laa kalau seorang pelajar berlagak samseng kat sekolah. Sebab sekolah akan beri pengampunan.

So...apa ada hal pelajar-pelajar sekelian...? Belasah jer lah sesiapa yang korang nak belasah kat sekolah tu. Sebab kemungkinan besar untuk anda masuk balik sekolah tu masih ada. Dan anda mungkin juga akan menjadi pelajar yang cemerlang dari segi akademik. Sebab akhlak anda tak penting langsung di sekolah. Dah besar nanti, kalau anda didakwa, mahkamah hanya mungkin menyebut alamat rumah anda tetapi tak akan sesekali menyebut nama sekolah dan nama guru-guru anda pun...

P/s: Setiap petang Ahad, hari cuti sekolah, pasti beratus mat mat rempit menunjuk aksi betul-betul di depan sebuah sekolah di area aku tinggal. Tak ada sedikit pun rasa takut kalau-kalau terserempak cikgu yang ada kerja kat sekolah. Sebab mereka diluar pagar sekolah. Cikgu tak ada kuasa nak menegur. Tapi nampaknya pagar tu cuma pagar jer, sebab kat dalam pagar pun...cikgu masih tak boleh menegur.

Tuesday, May 3, 2011

Tegang Dalam Diam...

Sibuk...Buzy...

Ungkapan lazim bila lama tak berbloging. Memang amat sibuk dengan bermacam-macam hal. Lepas satu, datang satu lagi...

"Kenapa bapak duduk bersila, nak baca doa selamat...?"
"Taaakkk...tengah pikir apa nak jadi pulaak..."
(Petikan dialog Tiga Abdul)

Cuba berfikir tentang bisnes...pendapatan statik...stress...

Lari pulak berfikir tentang The Reds...tak berjaya ke tangga ke-4...stress...

Beralih berfikir tentang benda-benda lawak...Amir belum terkeluar...stress...

Layan online game...sayur-sayuran dah dihurung lalat...stress...

Hmmm...cuba-cuba tenangkan diri. Lepak ngeteh kedai tepi padang. Baca paper. Osama ben Laden mati dibunuh. Urghhh....gambar pun dah kena touch-up dengan photoshop. Kepercayaan aku sejak dulu...Osama tak wujud pun... Sandiwara jer tu semua. Macam Rambo laa jugak...hero Amerika kat Vietnam. Mana wujud pun...giler ker apa sorang-sorang gi serang gerila Vietnam lepas tu menang.

Mayat Osama dibuang ke laut....kahkahkah...mana post mortem? Terus buang laut? Takkan laa kat Afghanistan pun tak leh ditanam kalau Arab Saudi tak nak terima? Takut orang gali check DNA ker?

Stress...

Tu yang berlaku kat dunia. Kat dalam negara... Kes video seks tak habis-habis. Samada yang menuduh atau tertuduh, dua-dua Dol. Elok dihantuk kepala diaorang tu. Terganggu laa fikiran aku dengan berita sensasi ala-ala Melodi. Terganggu laa fikiran nak mengolah bajet minyak petrol dengan nasi yang perlu aku suap ke mulut. Adakah aku seorang yang hampir-hampir terlupa atau semua orang pun dah lupa tentang masalah hidup ini? Memang bijak laa pengaturcaraan ini...kita masuk kereta ke stesen minyak tetapi kepala berfikir tentang video seks...kita berjalan kaki antara kereta ke kaunter pam tetapi kepala berfikir tentang video seks...kita tak sedar bagi not RM50 kat kaunter sedangkan nak isi RM20 jer kerana kepala berfikir tentang video seks...kita melangkah semula ke kereta untuk mengisi minyak tetapi kepala berfikir tentang video seks...kita isi minyak kedalam tangki kereta tetapi kepala berfikir tentang video seks...

Hebat pengaturcara ini memanipulasi hidup kita...kita lupa realiti hidup sebenar dan lebih berfikir realiti hidup orang lain (sama seperti kita sibuk berfikir kehidupan pelajar dalam AF). Apakah hidup kita ini pernah difikirkan oleh orang lain?

Stress..



Oh...hampir aku terlupa...(walaupun aku seboleh-boleh tak nak fikir) Tentang isu nasi lemak. Jadi isu global tuuu...kita terpaksa sibuk berdebat, berbahas, berseminar, bertikam-lidah, bertegang urat tentang nasi lemak. Sedangkan isu penting di sekolah seperti pelajar menerajang guru, guru menyembelih pelajar, pelajar meraba guru, guru menelanjangkan pelajar, pelajar mengurat guru, guru mengandungkan pelajar, pelajar merasuah guru, guru menjual dadah kat pelajar...nie masalah nie apasal lambat sangat nak dibendung. Pada Penjejak Awan, biarlah budak-budak nie gemuk daripada menjadi beruk!!!

Stress...



p/s: Pernahkah orang bertanya "Ko nak duit aku?" atau sebenarnya ramai yang bertanya "Ko ada duit?". Pernahkah pihak bank buat iklan "Pinjam RM1000 bayar balik RM100 jer dah cukup" atau pun "Gunalah kad kredit anda dengan lebih kerap sebanyak RM30,000 dan dapatkan sebuah i-pad yang bernilai cuma RM2000 jer". Sebenarnya persekitaran kita lebih banyak yang menyusahkan daripada memudahkan.

Blog Widget by LinkWithin