Pengikut Awan

Monday, February 28, 2011

Al-Fantasia

Kalau ada masa free, marilah sama-sama kita saksikan Rancangan Jangan Lupa Lirik bersama-sama keluarga. Bila ada peserta sedang menyanyi, dan tiba-tiba muzik dihentikan, maka peserta tersebut perlulah mengisi tempat kosong dengan lirik-lirik yang betul. Kalau ada kesilapan nescaya kita yang menonton bersemangat nak membetulkannya dari rumah. Siap ada yang akan menjerit "Apalah!!! itu pun tak tau"

Kalau ada masa free lagi, kita sama-sama menonton Akademi Fantasia atau American Idol atau Mentor atau apa saja rancangan nyanyian...Tom Tom Bak juga ada slot menyanyi jugak. Bila lagu yang diminati itu dinyanyikan, maka kita sama-sama menyanyi. Bila ada yang terkeluar sebab suara tak sedap, kita mungkin nak menangis sama.

Hebat tak hebatnya rancangan-rancangan macam tu disiarkan di kaca-kaca tv. Mampu mempengaruhi kehidupan kita. Mampu membawa kita bersama-sama menghayati dan menyelami jiwa peserta. mampu mengajak kita menyanyi dan menari bersama...

Soalan : Apa makna bacaan yang kita kumat-kamitkan semasa sembahyang?

"Entah, aku hafal jer bahasa arab yang uztaz aku ajar dulu"

Soalan : Apa maksud disebalik lagu Tolong Ingatkan Aku - Ana Rafali

1. Rangkap pertama - usah diluahkan kata perpisahan, jangan diungkapkan lafaz keramat (hanya dia yang tahu apakah ayat keramat itu..boleh jadi i love you..boleh jadi juga "kita putus..") Biar lenyap diserap bunyi, biar senyap yang tak menyepi. Umpama kemarahan yang tercetus, biarkannya lenyap begitu saja. Biar senyap namun masih ada dan dirasai kewujudannya...


2. Tolong ingatkan aku kisah kau tersedar dengan saku penyeluk masa - Penulis meminta tolong untuk mengingatkannya bahawa pasangannya telah tersedar akan hakikat kenangan yang pernah di cipta bersama (*saku penyeluk masa)..


3. Mari patahkan papan markah lama, Mari padamkan buku tiga lima, Biar luka sembuh sendiri, Biar lupa dimakan hari -Penulis mengajak untuk melupakan segala kenangan silam dan segala hutang piutang yang pahit untuk dikenang supaya luka yang terjadi dapat sembuh dengan sendirinya di mamah oleh masa yang berlalu.


4. Kau dampingi aku Setiap detik jantungku berdetak Setiap nota jiwaku berlagu-lagu - Penulis menyampaikan rasa hatinya betapa dia berdebar-debar dan hatinya bahagia saat di temani oleh pasangannya.


5. Bila marah merasuk minda Kecewa menyelubungi jiwa Aku lupa - Penulis mengatakan bahawa dia lupa pada hakikat yang sebenarnya apabila kemarahan merasuk minda dan menyelubingi jiwanya. Lantas bertindak tanpa berfikir akan kesannya.


6. Tolong ingatkan aku Kisah ku tersedar Dengan kasih memeluk rasa Ku teringatkanmu Setiap detik jantungku berdetak Setiap nota jiwaku berlagu-lagu - Penulis meminta untuk diingatkan saatnya dia tersedar betapa berbahagianya dia dapat bersama pasangannya.


7. Tolong ingatkan aku kisah kita Tolong ingatkan aku Kisah ku tersedar Dengan kasih memeluk rasa -Penulis mengulangi kata yang sama untuk mengingatkannya mengenai kisah mereka berdua dan menghargai akan pasangannya dan perasaan kasih yang menemaninya.

Complete disitu maksud lagu tersebut...walaupun ia cuma bahasa melayu yang tak perlu dialih bahasa...


Pelajar sekolah, IPT tak faham makna al-Fatihah

BERITA HARIAN
2011/02/28

KUALA LUMPUR: Kajian mendapati ramai pelajar sekolah menengah dan institusi pengajian tinggi (IPT) masih tidak memahami erti bacaan al-Fatihah dalam solat mereka, kata Prof Emeritus, Datuk Dr Isahak Haron.

Tokoh akademik dari Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) itu berkata, kajian menunjukkan lebih 80 peratus pelajar Tingkatan Dua dari beberapa sekolah menengah serta penuntut sebuah universiti, gagal menjelaskan makna dalam bacaan al-Fatihah.

Beliau berkata, perkembangan itu jelas membimbangkan kerana pemahaman dan penghayatan makna bacaan al-Fatihah amat penting untuk memperoleh kekhusyukan dalam solat, sekali gus memberi lebih kesan ke arah pembentukan Muslim yang dituntut agama.
“Justeru, sistem pendidikan Islam di sekolah mesti menitikberatkan aspek pemahaman serta penghayatan dalam mengerjakan sembahyang, dan bukan hanya tertumpu kepada didikan pergerakan fizikal atau bacaan yang betul,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan dasar pada Forum Pendidikan Nasional bertema ‘Transformasi Pendidikan Nasional Hadapi Cabaran Pembangunan Ekonomi dan Perubahan Politik’ anjuran Majlis Perundingan Melayu di sini, semalam.

Seterusnya, Isahak berkata, pelajar Melayu dari Tahun Dua hingga Tingkatan Lima yang masih tertakluk kepada pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), dikhuatiri terus lemah dalam dua subjek kritikal itu.

“Mereka akan terus menjadi lost generation seperti kumpulan pelajar yang lalu. Bagi kira-kira 30 peratus pelajar yang gagal teruk dalam Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris di sekolah secara kumulatif, pendidikan di sekolah sudah tidak bermakna. Sekolah tempat mereka ‘gagal’,” katanya.

Hmm...buat mereka-mereka yang telah lupa, terlupa dan pura-pura terlupa yang dia pelupa...

Tafsiran surah Al-Fatihah.

"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Yang menguasai di Hari Pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat."


Budak-budak umur 5-6 tahun...dengar lagu Maher Zain dalam kereta, mereka terlonjak-lonjak menjerit menyanyi "Insyaallah...insyaallah...insyaallah" tanpa paham apa maknanya. Budak-budak kecik...tak ada akal lagi...

P/s: Aku bukan orang arab tapi pernah ambil subjek arab. Tapi mengapa tokoh Maal Hijrah tahun nie ada budak bukan arab tapi lulus cemerlang bahasa arab? Adakah dia berbahasa arab sekurang-kurangnya lima kali dalam sehari?

Saturday, February 26, 2011

Lagu Pengantin Popular...

Musim cuti sekolah dah lama habis. Tetapi masih ada jugak jemputan perkahwinan di sana-sini. Ada eloknya juga memilih hari perkahwinan bukan di musim-musim cuti sekolah atau perayaan, kerana kurangnya saingan dan dapat mengelak pertembungan dengan majlis-majlis yang lain.

Acapkali bila kita menghadiri majlis-majlis perkahwinan, lagu-lagu yang akan dimainkan adalah tak lain dan tak bukan adalah lagu-lagu untuk pengantin. Yang popular adalah lagu dendangan Saloma bertajuk 'Selamat Pengantin Baru'. Juga tak ketinggalan lagu dari Tan Sri P.Ramlee 'Di Renjis-renjis Dipilis' dan tak kurang popularnya adalah dari Tan Sri P.Ramlee juga 'Kalau Dah Jodoh Tak Kemana'.

Berikut adalah senarai lagu-lagu yang biasanya dimainkan sepanjang majlis berlangsung...

1. Ala Emak Kawinkan Aku – Zainurin Mohd Don
2. Berapakah Hantarannya – Junainah M Amin
3. Bunga Rampai – Zaleha Hamid
4. Di Malam Persandingan – Sharifah Aini
5. Direnjis Renjis – P Ramlee
6. Gambus Jodoh – P Ramlee
7. Gendang Berbunyi – Zaleha Hamid
8. Inai Di Jari – S Jibeng
9. Inai Pengantin – Sanisah Huri
10.Inang Pengantin – Masnah Ali & R Ismail
11.Joget Andam Pengantin – Rahimah Rahim
12.Joget Mak Andam - Ahmad Jais
13.Joget Malam Berinai – Sanisah Huri
14.Joget Pengantin Baru – Rafeah Buang
15.Joget Sindir Pesan – Black Dog Bone
16.Kalau Ada Jodoh – Muhaini Suratman
17.Kalau Jodoh Tak Ke Mana – P Ramlee & Saloma
18.Kompang Dipalu – Izam Eye & Waheeda
19.Malam Pengantin – Rabbani
20.Menanti Jodoh – Sanisah Huri
21.Menunggu Nasi Minyak – Ahmad Daud & Zaleha Hamid
22.Pak Kelepak Pak Pong – M Daud
23.Pengantin Baru – A Kadir & Ida Laila
24.Pengantin Bersanding – Sanisah Huri
25.Pengantin Tiba – DJ Dave
26.Pinang Sireh Pinang – Ismail Haron & Anita Sarawak
27.Sebentuk Cincin Permata Berlian – M Ishak
28.Selamat Pengantin Baru – Saloma
29.Selamat Pengantin Bersanding – Jaafar Ahmad
30.Seloka Pengantin – The Unwanted
31.Sudah Kahwin Ke Belum – Ahmad Daud & Rafeah Buang
32.Tari Bunga Rampai – Faridah Amin
33.Zapin Adat Berkasih – Syura
34.Zapin Pengantin Baru – Ahmadi

Banyak lagi kalau nak di senaraikan. Termasuk lagu-lagu dari era baru. Tetapi pilihan dari lagu era-era lama tetap menjadi pilihan kerana tradisinya sudah begitu.

Sungguhpun begitu...lagu-lagu dengan tema pengantin yang jarang atau tak mungkin langsung akan kedengaran adalah lagu-lagu seperti berikut...

1. Ayahku Kawin Lagi - L. Ramlee
2. Tenda Biru - Desy Ratnasari
3. Pelamin Anganku Musnah - Azie

Kenapa yer? Hehehehe...takut hati pengantin terguris kot...hehehehe

Dan ada satu lagi lagu yang tak pernah didengar di majlis-majlis perkahwinan...



Ini pun lagu majlis pengantin jugak kan...

P/s: Kadang-kadang nak jer mendajalkan member...nak suruh DJ tujukan lagu 'Disana Menanti, Disini Menunggu' kat pengantin lelaki. Biarkan pengantin perempuan confuse sekejap. Hehehehe...

Friday, February 25, 2011

FACEBLOG

SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.
TERIMA KASIH



Tuesday, February 22, 2011

Jag Kaca Arcopal...

Dalam kehidupan kita, pastinya akan kita menerima 'jemputan' atau berita tentang kematian samada rakan-rakan, saudara-mara atau ahli keluarga. Dan seharusnya kita menghormati pemergian mereka dengan sekurang-kurangnya menziarahi rumah arwah. Dan hendaklah dengan niat tulus ikhlas menziarah...bukan nak ambil surat fotostat kematian supaya dapat claim cuti...

Apa yang Penjejak Awan ingin cerita sebenarnya adalah berkenaan jag kaca...

Tahu ker apa jag air tu...


Sudah menjadi kelaziman masyarakat orang kita, apabila rumah tersebut ada kematian, maka ahli rumah akan meletakkan jag seperti ini di tangga atau pintu depan rumah. Kadang-kadang boleh diletakkan disisi susunan surah Yassin berhampiran jenazah.

Jag air ini begitu simbolik. Tanpa label dan tanpa tulisan, orang akan tau ia bukan untuk diisi dengan air sirap atau ribena. Ia secara automatik adalah tempat pelawat-pelawat menghulurkan derma secara ikhlas sebagai tanda simpati kepada keluarga simati. Tanpa disuruh...tapi paham-paham sendiri laa letak dalam jag tu...

Tabung derma nie ada macam-macam. kalau di surau-surau atau masjid-masjid biasanya menggunakan kotak kayu atau kotak besi. Bila masuk kedalam surau atau mesjid, pastinya apabila nampak dek mata 'objek' tersebut kita faham, kalau ingin menderma, sila masukkan kedalam kotak tersebut. Amalan masjid-masjid ketika solat jumaat pula biasanya orang akan menyorong kotak-kotak ini dari saf ke saf. Cuba anda fikir sejenak, kalau kotak itu ditukar kepada jag kaca dan ia dihulurkan dalam saf anda. Anda mungkin terfikir "Ada orang meninggal ker?"

Ya...apa yang ingin Penjejak Awan sampaikan adalah simbolik jag kaca itu pada setiap kali ada kematian. (Walaupun ada yang menggunakan jag plastik, tapi majoriti yang kita temui menggunakan jag kaca).

Tapi kenapa jag kaca? Adakah kerana ia berkaitan dengan bekas menyiram air mawar di pusara? Entahlah...tapi pada Penjejak Awan, eloklah sekiranya amalan itu tidak meletakkan jag kaca itu semata-mata. Eloklah kiranya ianya dibalut samada dengan kain putih atau dibalut dengan kertas supaya ia tidak akan buat sesetengah pelawat itu terasa malu-malu atau segan. Yelah, mereka-mereka yang datang dari pelbagai level dan kelas. Ada yang datang dengan ikhlas, tapi bawak cuma singgit. Nak masukkan singgit, semua orang kat situ boleh nampak dengan jelas. Paling tidak pun kena masuk sepuluh hinggit...dan ini akan menjadikan keikhlasan itu seperti keterpaksaan.

Kalau tidak pun, apa kata ubah sikit tradisi. Agar nampak terang keikhlasannya samada dipihak tuan rumah ataupun pelawat. Cuba tukar kepada tabung seperti ini...

Hehehehe...Kalau takut orang masih mencari-cari jag jugak, tuan rumah boleh letak label 'Tabung Derma Kematian' kat situ.

Kadang-kadang terfikir jugak. Kenapa dulu-dulu orang gunakan peti undi bertutup. Supaya nyata yang undi itu rahsia. Sekarang, peti undi mesti telus. Boleh nampak, tak ada penipuan, telus. Jadi kalau kotak derma pun perlu diketahui tahap keikhlasannya, maka janganlah dipanggil derma. Tukarkan namanya kepada bayaran tol atau yuran kehadiran.


P/s: Kalau sesetengah tempat tu, bila kenduri kawin, kena daftar dulu dan declare berapa ringgit nak dibagi. Perkahwinan pun dah jadi medan bisnes. Anak yang kawin, mak bapak dok memikir berapa banyak dia boleh kaut dari orang kampung. Kalau dia dapat tau ada yang tak menghulur, habis diumpat kejinya...

Monday, February 21, 2011

Penjejak Virus

Bantuan pakar diperlukan. Tak perlu ambulan, tak perlu bulan sabit merah, tak perlu CPR, tak perlu anduh...

Tak perlu...

Penjejak Awan perlukan Penjejak Virus atau Penduga Software atau sesiapa yang punya kemahiran dalam bidang ini. Sesiapa yang boleh memberi pendapat apa yang perlu dibuat. Atau tak perlu buat apa-apa...

Ini berkenaan salah satu blog dalam kultus Awan. Bila hendak dikunjungi...akan tertera mesej begini...



(Klik untuk besarkan)

(Bukanlah niat Penjejak Awan untuk menakutkan atau menjatuhkan pemilik blog, sebab itu linknya terpaksa di kaburkan)

Perhatikan mesej yang tertera...adakah ada kebahayaan dari pc4everyone.blogspot.com?

Ada sesiapa yang mempunyai link tersebut di blog masing-masing?


P/s: Adakah anti-virus aku terlalu sensitif???

Sunday, February 20, 2011

Volkswagen, Vader dan Hantu Kak Limah...

Pagi-pagi ahad yang agak-agak dingin nie, jom tersengih-sengih dalam hati. Malam tadi dah ketawa bagai nak rak menonton Hantu Kak Limah Balik Rumah. Tak pegi pawagam pun, Astro First kan ada...

Jom lari sikit dari satira-satira.. meh lerr tengok Volkswagen: The Making of "The Force" Commercial nie dulu. Ini adalah scene-scene yang belum di edit lagi...



Hehehe...cute betul fantasi kanak-kanak. Dan dibawah ini pulak Volkswagen Commercial: The Force iaitu iklan yang dah siap sepenuhnya untuk ditayang.



P/s: Masih terngiang-ngiang Abi Hurairah dan Usop memanggil "Husiiiin.....Husiiinnn...". Masih terdengar-dengar lagu "Soleyy....soley,soley....soley,soley"...Mamat Khalid memang best!

Monday, February 14, 2011

Ingat pesan Nabi...



SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL

Ingatilah tarikh sejarah ini:

Baginda diputerakan pada hari ISNIN, 12 RABIULAWAL (20 APRIL 571 Masehi)

Baginda mendapat wahyu pertama ketika berumur 40 tahun (610 Masehi)

Isra' Mikraj pada tahun 619 Masehi

Berhijrah ke Madinah pada tahun 622 Masehi

Baginda wafat pada tahun 632 Masehi

Meninggalkan khutbah terakhir untuk umatnya fahami...dan seharusnya menjadi peringatan umatnya...

"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.

"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.

"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."


Wallahuaklam...

P/s: Dan pastinya, adakah peringatan dalam perenggan-perenggan khutbah terakhir ini telah kita amalkan? Perhatikanlah apa yang telah berlaku disekeliling kita...adakah kita masih bergaduh untuk buat perarakan atau bermegah-megah melaksanakan acara sambutan di seluruh negara, tetapi pesanan khutbah di perenggan kedua berleluasa di sini sana...

Kerana pepatah, luka ku berdarah...

Kehidupan kita di alam ini memang penuh kepayahan. Dan kita perlu survive untuk keluar dari kepayahan dan kesengsaraan tersebut. Dan kita pernah mendengar pepatah mengatakan "Hujan emas dinegari orang, hujan batu dinegeri sendiri, lebih baik dinegeri sendiri". Akan tetapi ada pula pepatah yang mengatakan "Dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung".

Begitulah peliknya pepatah yang dicipta. Umum mengetahui, kehidupan kita penuh onak durinya. Untuk mencari rezeki yang halal, kita harus berhempas-pulas agar apa yang disuap ke rongga mulut akan diterima sebagai juadah yang halal. Kalau untuk disuap dalam mulut sendiri mungkin lantak hang lah...kalau masih terfikir tentang syurga dan neraka, maka jangan jadikan darah dalam diri itu sebagai bahan bakar di sana. Tapi kalau nak disuap dalam mulut anak bini pun masih dengan rezeki yang entah dari mana asalnya...anda memang bapak yang kejam!!!

Bila kita sebut pasal kerja, kita tanyalah diri sendiri, apa tujuan bekerja itu. Adalah pelik jika seseorang menjawab "Aku kerja sebab nak mengisi masa lapang"...itu jawapan budak-budak menunggu keputusan SPM jer. "Aku bekerja sebab bapak aku suruh"...mungkin dia anak pengarah syarikat yang ingin meletakkan anaknya dalam company. Tapi bagaimana dengan kita yang memang benar-benar bekerja makan gaji? Bagaimana anda menerima sesebuah company untuk anda bekerja? Dan bila anda sudah bekerja buat beberapa lama, adakah anda ingin kekal dengan pendapatan yang ada sekarang? Atau jika ada peluang keemasan yang lebih baik ditempat lain, adakah anda bernafsu untuk keluar dari ruang pejabat yang ada sekarang?

Jika 'emas' yang ditawarkan di tempat lain, adakah anda masih sanggup menelan 'batu'? Jangan sempitkan pepatah tersebut dengan menyalah tafsirkan perkataan 'negeri' itu. Dan janganlah diikutkan sangat...ia hanya pepatah dan bukannya sebuah hadis atau sunnah (yang mana hadis dan sunnah jugak yang sering kita buat tak kisah).

Berhijrahlah...untuk sesuatu yang lebih baik jika anda ada peluang. Menunggu peluang juga bukan satu cara yang baik. Jadilah lebah yang terbang berkilometer jauhnya untuk mencari rezeki dan jangan menjadi labah-labah yang hanya menunggu rezeki. Kerana madu lebih mahal harganya dari sawang lelabah...


Kehidupan makin sukar. Banyak yang perlu dibayar untuk hidup. Beli rumah, kereta dan macam-macam lagi perlu di bayar...aku petik kata-kata seorang kawan...

"When banks give out loans, they just create the amount in your account thru electronic book keeping.. in other words, they just create the money (banks are allowed to give out loans 10 times the amount that they actually have).. but when you can't pay back the loan WITH INTEREST, they take your house, your car, your kidney and your kitchen sink.. is this riba? rip off? scam?"

Ini adalah sistem yang MESTI kita tempuh. Dimana-mana sahaja dimuka bumi ini...lihat semula pepatah yang kedua tadi..."Dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung"...Memang berat bebanannya bila kita terpaksa menjunjung langit dimana sahaja kita berada di bumi ini, maka berhijrahlah mencari emas...

P/s: Beli apa yang mampu, kalau tak mampu, elok kita menyewa sahaja. Tiada salahnya duduk rumah sewa, tiada salahnya naik teksi sewa. Orang tak ambik tahu pun kesusahan kita. Orang cuma nak tahu bila datang rumah kita, mereka nak dilayan macam duduk hotel lima bintang, ada air-cond ada kerusi empuk. No air-cond, ko bukan sedara aku...

Wednesday, February 9, 2011

Air Jantan atau Betina...

Tahukah anda, jantina makanan dan minuman yang anda minum dan makan? "Apa kejadahnya aku nak ambik tau?". "Err...nasi ayam ini guna ayam jantan ker betina?". "Air teh o suam nie dibancuh oleh lelaki ker perempuan?"


Hahaha...Tidak-tidak...Bukan itu maksudnya.

Mungkin kita pernah berada dalam senario atau situasi-situasi ini bila terutamanya berada di restoran-restoran tomyam seafood atau mana-mana cafe. Dan pada waktu itu, anda akan makan berdua, samada anda lelaki bersama perempuan atau anda seorang wanita makan semeja bersama lelaki.

Cuba lihat senario ini...

Seorang lelaki dan seorang perempuan. Yang lelaki ambik order "Teh ais satu" dan yang perempuan "Kopi O Ais". Duduk sembang-sembang kejap sambil menunggu order. Kalau anda pergi restoran tahap siput, maka lama jugak laa menunggu. Okay...air siap. Pelayan (orang lain daripada si pengambil order) akan bawak pesanan anda berdua. Lihat baik-baik dimana minuman itu diletakkan. 80% akan meletakkan Teh Ais di depan wanita dan Kopi O ais di depan lelaki. Jadinya Teh Ais adalah kategori 'betina/perempuan' dan Kopi O Ais pula adalah air 'jantan'. Biarpun pelanggan meminta air yang sebaliknya, tetapi pelayan selalu tersilap...

Tetapi, anda cuba lagi ber'eksperimen' (kalau anda seorang yang rajin mengkaji alam sekeliling). Anda kunjungi restoran bersama pasangan anda. Tukar menu pulak. Kali ini yang lelaki order Kopi O Ais dan yang wanita order pula Kopi O Panas. Tunggu beberapa minit... Pelayan akan datang membawa minuman. Majoriti pelayan akan meletakkan Kopi O Ais di depan wanita dan Kopi O Panas di depan lelaki. Hmm...Kopi O Ais yang sebelum ini dilabel sebagai air 'jantan' akan bertukar menjadi 'betina'. Apa kes???

Begitulah...persepsi manusia terhadap minuman dan siapa yang ingin minum biasanya tersilap. Selalu juga Penjejak Awan perhatikan insiden-insiden ini. Kenapa yer?

Cubalah pula dengan makanan. Anda berdua orderlah Nasi Paprik dan Nasi Goreng Kampung Pedas. Atau Nasi Goreng Kampung dan Nasi Ayam...lihat gerak geri pelayan. Kalau bernasib baik, anda diamkan diri ketika hidangan tiba di meja dan anda dapat melihat pelayan terpaksa menggaru-garu kepala nak letak hidangan itu di depan siapa....kehkehkeh...Selamat menguji pelayan restoran.


P/s: Ujian-ujian di atas tidak boleh dilakukan ke atas pelayan-pelayan yang kurang diajar oleh tokey restoran atau nama pendeknya 'kurang ajar'. Yang mana, anda berdua duduk di hujung meja dan dia dengan selamba menghentak-hentak hidangan dan meletakkannya di hujung meja, jauh dari anda berdua. Dan anda terpaksa berdiri dan memanjangkan tangan untuk ambik hidangan. Banyak pelayan restoran yang bersikap macam nie...

Monday, February 7, 2011

Penjejak Kasih...

Selamat bekerja semula kepada mereka-mereka yang baru balik dari bercuti yang panjang. Diharapkan dengan cuti tersebut dapatlah refresh kembali mood kerja kita semua. Ingatlah, bagi yang kerja dengan orang, sekiranya gaji bulanan yang diterima sebanyak (contoh) RM3,000 sebulan, maka setelah ditolak hari Ahad, jumlah gaji anda sehari adalah sebanyak RM115.40. Dan jika anda 'mengulor' pada sesuatu hari...maka apakah RM115.40 itu boleh diterima menjadi darah daging?

Bagi Penjejak Awan, yang bekerja sendiri, maka kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Cuti sehari, sampai ke malam tak dapat makan...

Sedang lepak-lepak lepas makan, jenguk-jenguk laa 'muka buku'(Pesbuk) Penjejak Awan. Baru jer activate...tak tau nak cari kawan kat mana. Maka, tinjau-tinjaulah kultus-kultus Pedang Setiawan yang ada di alam maya ini. Mencari-carilah Badai, Arus dan Tanpa Nama. Dan tanpa ku duga...mereka ada di serata alam rupanya. Maka dengan rendah dirinya cubalah berdamping dengan mereka tempoh hari. Dan hari ini, dalam ramai-ramai yang cuba didampingi, adalah yang sudi berdamping. Penjejak Awan tak mengenali mereka, dan mereka juga sekelumit pun tak kenal siapakah empunya nama Penjejak Awan ini.


Terima kasih kerana sudi menerima aku...

P/s: Hai mambang tanah, mambang air, mambang api, mambang angin. Mambang berasal dari gunung si-mambang. Berdampinglah denganku wahai si-mambang. Hanya itulah pesanku wahai mambang!


Saturday, February 5, 2011

Aku Tetap Aku...



Aku Tetap Aku- XPDC

Siapa bilang
Aku takut
Siapa bilang
Aku hanyut
Walau tinggi manapun aku tetap aku
Walau kecil manapun aku tetap berani
Pesan mama
Pesan papa
Usah lupa
Awal mula diriku

Siapa bilang
Aku semput
Siapa bilang
Aku kalut
Walau sukar manapun aku tetap aku
Walau getir manapun aku tetap di sini

-chorus-

Akupun tahu
Engkau bagai dedalu
Yang selalu
Lupakan diri
Kau lupakan bumi

Diapun tahu
Engkau memang penakut
Lempar batu
Sembunyi tangan
Kau kaki pengecut … Pengecut


P/s: Akupun tahu...Engkau bagai dedalu...Yang selalu...Lupakan diri...Kau lupakan bumi...

Sabtu tanpa plastik...

Tiba hari sabtu...

Apa yang terngiang-ngiang dalam kepala dan terbayang di mata? Hmm...masing-masing punya pandangan yang berbeza. Hari sabtu ini, secara automatiknya, sudah seperti terpahat, Hari Sabtu adalah 'Hari Tanpa Beg Plastik'. Ada sesiapa yang tak kesah selain dari Aiman???


Sepatutnya, bukan hari sabtu sahaja kita praktiskan penjagaan alam sekitar ini. Ia harus dipraktiskan dalam amalan setiap hari. Yup..bagi sesetengah atau sesuku...penggunaan beg plastik adalah perkara kecil. Tak perlu diperbesar-besarkan, tak perlu bergaduh hingga menghentak-hentak meja, tak perlu bermasam muka dan putus saudara. Ini kerana, plastik sampah bukanlah penyebab H1N1 bagi sesetengah orang, plastik sampah bukanlah penyebab gaji bulanan kita dipotong dan lebih hebat lagi kalau plastik sampah itulah penyebab kejatuhan kerajaan seperti di Mesir...Tak payah jauh-jauh laa...bila hujan turun, longkang tersumbat, air naik 2 3 kaki, apa punca air longkang tersumbat?(Yelah, mungkin ada yang kata sampah lain pun banyak, cubalah turun dalam parit, asingkan sampah-sampah tu, kira laa material apa yang banyak dijumpai)

Tapi berapakah jumlah beg plastik yang telah diturunkan pangkat sebagai beg sampah yang telah menimbun dalam dunia ini? Berapa banyakkah yang anda sendiri gunakannya dalam masa seminggu...darabkanlah setahun dan darabkanlah mengikut usia anda dan darabkan pula jumlah penduduk kampung, taman perumahan, flat dan kondo-kondo seluruh negara....

Istilah plastik merangkumi produk polimer sintetik atau semi-sintetik. Ia terbentuk daripada kondensasi organik atau penambahan polimer dan boleh juga terdiri daripada bahan lain untuk meningkatkan ketahanan atau ekonomi. Plastik adalah polimer; rantai-panjang atom mengikat satu sama lain. Rantai ini membentuk banyak unit molekul berulang, atau "monomer". Dan oleh kerana ini, sifat plastik ini tak akan lupus hampir sampai bila-bila.

Dan mungkin kita juga terlupa, di hari sabtu ini, di kala kita menyokong dengan rela (atau mencebik muka), kita 'menapau' (tapau) nasi bungkus bawak balik ke rumah dengan menggunakan bekas polisterin. Hmmm...pastinya anda pernah terbaca info bahaya menggunakan bekas polisterin ini. Nasi atau lauk yang panas akan terpeluwap di dinding bekas kemudian akan bercampur dengan makanan. Hmmm....patutlah orang dahulu kala panjang umurnya dan awet mudanya...

Oleh kerana itu, apa kata, setiap sabtu kita juga mengamalkan gaya hidup sihat tanpa plastik. Makanlah dengan nasi dan lauk yang ditadah atau dibungkus dengan daun pisang...Ya! Daun Pisang. Selain mempunyai aroma yang menarik, ianya mesra alam.

Mulakan pagi anda bersarapan dengan nasi lemak daun pisang. Enak bukan? Berbanding nasi lemak dalam bekas tapau...

Kemudian jika anda ke pasar. Belilah tempe 3 4 keping. Pastikan tempe yang berbalut dengan daun melinjo atau daun pisang. Jangan beli tempe plastik. Jika minat makan tapai, belilah tapai pulut atau ubi yang dibalut dengan daun pisang juga.

Anda boleh makan tempe itu samada digoreng atau masaklah apa sahaja yang anda suka untuk tengahari. Jika kemalasan hari sabtu menimpa, singgah makan di kedai daun pisang yang biasanya diusahakan oleh india muslim. Makan pisang pula sebagai pencuci mulut. Minum petang, jangan lupa tapai yang anda beli pagi tadi atau belilah lepat pisang atau kuih koci atau singgah sebentar di Ayer Hitam dimana di sana, tiap-tiap hari ada jual lemang (yang dibalut dengan daun pisang). Dan untuk santapan malam, anda boleh singgah dimana-mana pasar malam yang dibuka pada petang sabtu dan cari pula Nasi Ambang (Nasi Ambeng) iaitu makanan popular masyarakat jawa. Makanlah dengan jiwa yang tenang tanpa mencemarkan alam sekitar sambil mendengar 'Memori Daun Pisang' sebagai halwa telinga.

Nah...bukankah anda telah berjaya mengharungi kehidupan seharian tanpa beg plastik!!! Selamat mencuba...

P/s: Jika musim hujan turun, gunakan daun pisang untuk menutup kepala kerana payung moden masih menggunakan plastik. Jika anda tak keberatan, bolehlah gunakan payung kubur sebab ia dibuat dari kertas dan mesra alam. Ada berani???

Thursday, February 3, 2011

Selamat Tahun Arnab


Gong Xi Fa Cai...

Selamat Tahun Baru Cina kepada semua masyarakat berbangsa Cina. May the peace be with you always...

Menurut kalendar lunar, Arnab (ๅ…”) ialah bintang haiwan yang keempat dalam kitaran 12 haiwan zodiak Cina. Sesiapa yang lahir dalam mana-mana lingkungan tarikh berikut boleh dikatakan lahir pada "Tahun Arnab," serta juga membawa lambang unsur yang berikut:

29 Januari 1903 - 15 Februari 1904: Arnab Air
14 Februari 1915 - 2 Februari 1916: Arnab Kayu
2 Februari 1927 - 22 Januari 1928: Arnab Api
19 Februari 1939 - 7 Februari 1940: Arnab Tanah
6 Februari 1951 - 26 Januari 1952: Arnab Logam
25 Januari 1963 - 12 Februari 1964: Arnab Air
11 Februari 1975 - 30 Januari 1976: Arnab Kayu
29 Januari 1987 - 16 Februari 1988: Arnab Api
16 Februari 1999 - 4 Februari 2000: Arnab Tanah
3 Februari 2011 - 22 Januari 2012: Arnab Logam
2023 - 2024: Arnab Air
2035 - 2036: Arnab Kayu
2047 - 2048: Arnab Api

Sifat-sifat yang ada pada tahun arnab atau mereka yang lahir pada tahun-tahun tersebut adalah:

Kedudukan zodiak : Ke-4
Waktu naungan : 5 – 7 pagi
Mata angin : Timur
Musim dan bulan : Musim bunga, Mac
Zodiak Barat yang bersamaan : Pisces
Polariti : Yin
Sifat positif :
Peka, bijaksana, berkelakuan baik, senang menerima tetamu, sopan, diplomatik, berjiwa seni
Sifat negatif :
Tidak tegas, suka berahsia, mudah tersinggung, kompleks, suka menyendiri, suka mengumpat, hipokondria, naif, pengecut, mudah terpedaya
Paling serasi : Khinzir, Kambing
Sederhana serasi : Anjing, Arnab, Ular, Kuda
Tidak serasi : Naga, Tikus, Ayam, Lembu, Kera, Harimau.

P/s: Ada kawan kata tahun arnab nie maknanya "Makan sikit-sikit tapi banyak". Yelah, arnab makan memang macam tu...mulut kecik tapi makan banyak. Aku dilahirkan tahun harimau, tak serasi dengan orang arnab. Nanti habis orang-orang arnab aku makan. Dan aku bukan 'Budak Arnab'...

Blog Widget by LinkWithin