Pengikut Awan

Saturday, February 7, 2009

Ahhh...aku berpolitik pula...

Rimas!!!....aku rimas...kewujudan blog ini seboleh-bolehnya mengelak untuk bercakap mengenai politik. Tapi entri ini aku terpaksa releasekan dari benak dan otak aku ini.

Situasi negara menempa sejarah memalukan sekali lagi. Aku tak sebelah mana-mana. Aku cuma rakyat biasa yang memandang kesusahan, kesedihan, kemiskinan dan kemunduran bangsaku sebagai masalah yang paling penting untuk diperjuangkan. Hampir-hampir aku melupakan kesusahan rakyat Palestin ketika ini.

Semua macam tak tau malu. Berdegar-degar berbicara untuk memperjuangkan nasib rakyat. Yang nyata dan jelas, tanpa perlu menggunakan mikroskop...semua adalah untuk kepentingan diri. Untuk wang gaji bulanan diri sendiri. Untuk mendabik dada mengatakan "Akulah yang betul sekali!!!!". Tapi zahirnya, pekerja asing masih bebas keluar masuk 'mencuri' hak rakyat sendiri dibiarkan, pekerja-pekerja kilang ramai diberhentikan kerja tidak dipedulikan, budak-budak sekolah yang merupakan bakal masa depan menunjuk middle finger pada guru, anak-anak dara yang sepatutnya melahirkan doktor atau jurutera langsung tak dijaga apabila melahirkan manusia di dalam tong sampah...rakyat rosak kerana orang-orang yang dipilih untuk menjaga mereka sibuk buat kerja-kerja di pucuk dan lupakan akar umbi.(Akar umbi - Perkataan yang paling aku menyampah dengar keluar dari mulut-mulut mereka. Kerna apa?...kerna mereka tak pula lawat rumah nenek-nenek yang miskin dikampung aku selepas pilihanraya!!!)

Siapa yang ingin dipercayai sekarang? Ramai yang menipu. Sungguh ramai pelakon. memang ramai pun pelakon kita yang menipu..tapi akhirnya kantoi jugak...

Dalam sejarah Islam ada menceritakan mengenai seorang hamba abdi berkulit hitam bernama Bilal. Dia diseksa dengan kejam tetapi tetap berpendirian teguh dengan agama islam. Tak pernah pulak dia nak melompat-lompat agama. Dalam kitab juga ada menyebut, di akhir zaman kita akan diberi pilihan oleh Dajjal samada memilih susu atau api. Tanda-tandanya dah ada sekarang...

p/s:Teringat seorang kawan lama. Masa tu Arsenal jadi juara liga perdana Inggeris. Dia menyokong dan membeli jersi-jersi Arsenal. Punyalah eksyen. Tahun lepas dia menyokong Chelsea pula. Mungkin tahun ni dia nak sokong MU. Hehehehe...jangan ler nak menyokong yang menang jerr...tetapkan laa pendirian...

3 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

aH Lian~ said...

salam, apa khabar? udah mamam lom neh?

DrSam said...

memang kalau nak fikir dan berbicara politik takkan habis. cuma takut kita ni hanya menang sorak kampung tergadai. ataupun menang jadi abu, kalah jadi arang.

bedot said...

kongsikan blog di Direktori Blog Bahasa Melayu

Blog Widget by LinkWithin