Pengikut Awan

Monday, February 2, 2009

Lebuhraya oh Highway...

Dah lama jugak aku tak kesini. I'm sorry kalau ada merindu.(ahaks!)

Dengan kesibukan kerja yang aku alami ni, sempat aku terfikir apabila jalan-jalan outstation. Agak kerap jugak aku menggunakan highway. Ia dapat menjimatkan masa tapi tak pulak menjimatkan duit. Biasalah...kita kena korbankan sesuatu untuk dapatkan sesuatu.

Walaupun ramai yang complain harga tol selalu naik. Mungkin bagi aku tak terasa sangat sebab tak melalui tol setiap hari. Bagi yang dok kat KL terpaksa buat budget untuk bayar tol tiap-tiap bulan. Tapi yang aku perasan, mutu tandas kat R&R dah semakin baik. Mungkin berbaloi jugak jika harga tol naik 20 sen berbanding terpaksa membayar 20 sen untuk guna tandas awam kat bus stand Kluang...yang berbau busuk dan berconteng pintu.

Bagaimana tandas R&R boleh sebersih itu? Ya...kita akan perasan yang kerja-kerja pembersihan tu dilakukan oleh Bangla-Bangla atau Nepalese-Nepalese. Mereka tekun membersih lantai tandas 24 jam. Kita mungkin memandang sepi kewujudan mereka...ibarat pasu bunga yang disusun sederet menghala ke pintu toilet. Tapi itulah harga yang perlu dibayar untuk menikmati bau yang segar dan suasana nyaman ketika melepaskan hajat.

Mungkin sebab kerja itu kurang glamer..maka amat kurang kita lihat orang kita sendiri bekerja di tempat sebegitu. Dijangka beribu-ribu pekerja akan mengalami tempias kemerosotan ekonomi dunia ketika ini. Mengapa kita sibuk menyalahkan orang jika peluang yang ada tak nak direbut? Malu? Tak ada standard? Apa kelas??...Hmmm...maka kita sanggup menadah tangan mengharapkan bantuan dari beras Faiza Basmati daripada mop lantai di tandas R&R.

p/s: Yang pelik, kenapa pekerja yang kutip tol tu orang-orang muda dan kekadang cun melecun? Bukankah kita boleh guna kebolehan mereka di industri yang lebih memerlukan tenaga muda mereka. Apalah salahnya kerja kutip tol tu di offer kepada ibu tunggal, warga pencen atau OKU? Barulah dekat dijiwa rakyat...

3 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

aH Lian~ said...

tandas awam
bus stand kluang
juga menjadi sasaran, ya?
eheks... :)

DrSam said...

Malaysia antara negara yang paling banyak tol. kat UK semua jalan dan lebuhraya tak ada tol. Vvvrrooomm..

Hahn 3rd said...

To Ah Lian....try lerr lepaskan hajat kat situ...pasti tersekat atau postpone kat rumah

To Dr Sam...kat Johannesburg pun sama gak...

Blog Widget by LinkWithin