Pengikut Awan

Monday, October 6, 2008

Antara emas dan batu...

Syabas...syabas aku nak ucapkan kepada pengemis-pengemis yang ada di negara ini. Mereka amat cekal untuk meneruskan kelangsungan hidup. Aku sendiri bila check dompet yang ada kat poket belakang aku nie cuma banyak berisi business card dan slip-slip yang entah kenapa aku simpan. Resit zakat 2006 pun ada lagi.

Dulu aku memang pernah bekerja kat ibukota nun. Tapi aku tak tahan dengan sara hidup yang tinggi. Aku bertukar kerja dan duduk dalam rimbunan sawit. Rumah free, api free, air pun free. Aku lari kesini untuk hidup yang lebih 'mudah'.

Tapi aku respect giler dengan orang asing nih. Datang sini beribu-ribu batu dari kampung halaman semata-mata mencari rezeki kat negara kita. Apa sahaja kerja mereka sanggup buat (kalau yang kerjanya merompak, menyamun tu tak tergolong dalam orang yang aku maksudkan) dan mereka mampu mengumpul duit yang banyak. Sangat banyak hingga boleh membeli tanah atau membina rumah di kampung halaman.

Kita sendiri kekadang hanya mampu duduk di rumah sewa jer. Nak harap beli tanah..? jangan harap lerr...berebut-rebut tanah pusaka dengan adik beradik tu ada lerr...pastu jual. Mungkin jugak sebab pepatah ada mengatakan 'Besar periuk, besarlah kerak'. Besar gaji kita, maka besarlah jugak loan yang nak dibayar. Loan kereta, bil Astro, duit tambang bas anak sekolah, belanja kawan-kawan dan macam-macam lagilah. Asalkan tak miss soru...cukuplah...

(petikan akhbar Utusan Malaysia)



p/s:
Orang Kita - Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri..."Lebih baik kumpul batu. Boleh buat landskap depan rumah atau hias akuarium."

Orang Bangla - Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri..."Gold!Gold!Gold!Lama, Baru, semua ada!!"

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin