Pengikut Awan

Wednesday, October 15, 2008

Ramai orang kita dapat banyak 'A'

Siapa kata orang kita tak boleh dapat A? Sebenarnya ramai jumlah orang kita yang pandai. Kita dengan sengaja menidakkan perkara ini. Ramai ibubapa yang sering menyalahkan anak-anak dan kadang-kadang menyalahkan guru-guru jika anak mereka tak dapat A. Dan hampir kebanyakannya pulak ambil sikap tidak peduli berapa A yang dicapai oleh anak-anak mereka.

Cuba kita lihat keputusan SPM tahun-tahun lepas. Kita perhatikan betul-betul siapa yang dianggap terbaik oleh negara.


Memang tak ramai rupanya mereka yang berjaya mendapat A dalam pelajaran. Boleh dihitung jumlahnya. Yang paling banyak memperoleh A adalah pada tahun lepas iaitu sebanyak 20 1A dan 1 2A.

Ini yang kita baca kat paper. Sebenarnya, baik Nur Amalina atau Azali Azlan, mereka berdua ini hanya ditahap biasa sahaja. Tak der apa nak dibanggakan.

"Apalah sangat dengan 20A tu?"

Sebenarnya ramai pelajar kita yang dapat lebih daripada itu tetapi fakta tersebut telah disembunyikan. Ramai pelajar kita mendapat 39 A1 dan 39 A2. Mereka ini kebanyakannya pakar dalam bab kimia, biologi dan perdagangan. Lihat statistik ini:


Dan kebiasaannya, mereka ini boleh dilihat bakal mendapat result terbaik, iaitu 39 A, sejak dari PMR lagi. Ramai ibubapa yang terlepas pandang akan perkara ini. Dan lagi ramai ibubapa yang tak kisah langsung dengan keputusan cemerlang anak mereka sejak Penilaian Menengah Rendah.


Sehubungan itu, ibubapa janganlah terlalu mendesak anak-anak begini supaya belajar seperti Nur Amalina atau menyuruh anak berpuasa dan solat hajat setiap hari seperti Azali Azlan. Biarkan mereka belajar dengan cara mereka tersendiri. Tak banggakah ada anak yang dapat 39 A?

p/s: Untuk ibubapa yang teramat lembab, bebal, bengap, bodoh dan IQ zero yang bertanya, bagaimana nak dapat 39 A dalam SPM? Disini saya tunjukkan caranya:

1 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

cheryna zamrinor said...

kalo A banyak...IQ tinggi...tp EQ tak tinggi pon tak guna juga...yg penting pandai blaja dan pandai pulak jage org tua di mase yg diperlukan:D

*tumpang lompat dlm blog nieh:D

Blog Widget by LinkWithin