Pengikut Awan

Thursday, October 6, 2011

Yang terindah hanya sementara...

Hujan pulak petang-petang begini. Syukur alhamdulillah. Hujan itu rahmat. Jangan pulak ada yang berdecit-decit mulutnya "Chitt...hujaaaan jer...", "Orang nak keluar nie hujan pulak...chitt"

Yup...selalu pulak kita nie jadi pelupa. Kalau semalam panas terik...berdecit-decit pulak mengomel mulut tu "Haisss...panas betul!!!" sambil mengibas-ngibaskan kolar baju. Hmm...macam itulah umat manusia nih.

Belek-belek sesawang, melihat-lihat sekeliling. Terfikir, dimanakah letaknya skala agama itu dalam kehidupan kita sekarang?.

Kita telahpun mengetahui dan membaca tentang tanda-tanda kiamat kecil itu dimana-mana, jadi tak perlulah Penjejak Awan huraikan di sini (kecuali mereka yang betul-betul malas membaca apa sahaja perkara yang berkait dengan agama).

Penjejak Awan cuma ingin menyentuh tentang satu perkara sahaja dan perkara ini pernah jugak ditulis dalam entri DI SINI iaitu mengenai ayat-ayat atau kalimah-kalimah atau perkataan-perkataan yang boleh kita letakkan sebagai milik Tuhan Maha Pencipta. Kerana dengan kehendak-Nya perkataan itu wujud, kerana dengan kitabnya kalimah itu disebut. Dan ia bukan diciptakan secara suka-suka. Ingat, jika kita berkata "Aku orang Islam" maka jadilah Muslimin. Jika amalan dan kepercayaan kepada agama itu separuh-separuh maka ibaratnya anda belajar separuh semester sahaja di universiti dah boleh mendabik dada mengatakan yang anda memiliki segulung ijazah...

Petang semalam, sewaktu mengeteh dengan orang-orang kampung, timbul isu tentang pembinaan masjid (yang dah 2 tahun tak siap-siap kerana penyelewengan). Aku tak nak menyentuh lagi isu penyelewengan tersebut. Tapi tertarik dengan kemarahan penduduk kampung apabila mereka tidak berpuashati apabila pihak terbabit mengupah orang yang tak sepatutnya menggantung kalimah-kalimah perhiasan dalam mesjid. Mereka mempersoalkan orang-orang itu entah-entah baru sahaja minum arak atau makan daging yang diharamkan agama tetapi diberi mandat memasang kalimah suci.

Adakah kalian bersetuju dengan penduduk kampung atau di benak fikiran anda berkata "Apa salahnya kalau orang bukan muslim memasangnya"? Correct! Memang tak salah pun kalau sesiapa sahaja memegangnya atau memasangnya. Setakat pegang dan paku ke dinding. Tapi, siapakah majoriti penduduk kampung tersebut? Kalau didirikan mesjid dalam sesebuah kampung, maknanya ramai jugalah makmumnya...betul tak?

Yup...terpandang-pandang juga Penjejak Awan kepada perkara seharian yang kita tatap. Televisyen...dan cerita-cerita didalamnya. Pernah tonton (atau sekurang-kurangnya terdengar) dengan tajuk drama 'Antara Maghrib dan Isyak', 'Tahajud Cinta', 'Antara Safa dan Marwah' dan pelbagai lagi tajuk seumpamanya. Pelik bukan? Cerita 'Antara Maghrib dan Isyak' tu genrenya komedi pulak tu. Apa perasaan kita? Tiada perasaan...itu cuma tajuk. Apa nak dibesar-besarkan...


Ya...cuma tajuk. Tapi kalimah apakah yang dipakai? Memanglah Maghrib dan Isyak hanya menunjukkan waktu. Tetapi ia berkait dengan tiang agama. Nabi (kalau masih percayakan Nabi) menamakan solat-solat itu dengan nama Solat Subuh, Solat Zohor, Solat Asar, Solat Maghrib dan Solat Isyak. Dan masa-masa yang disebut tadi ada dalam niat yang menjadi rukun sembahyang. Tak terfikirkah kita andainya lafaz niat itu perlu menyebut waktu dalam bahasa arab? Jika asar itu pukul 4.30 petang apakah bunyi 4.30 petang itu dalam bahasa arab? Toing...toing...toing...siapa yang tak tahu bahasa arab memang pening laa...

Tinggi letaknya kalimah-kalimah yang diciptakan oleh Tuhan yang Maha Agung itu. Janganlah 'disepah-sepahkan' sesuka hati. Kita lihatlah senario berikut ini pula. Kebiasaannya, apabila kita mengadakan kenduri bacaan tahlil, kita sering mengungkapkannya sebegini; "Majlis start lepas Isyak yer". Maknanya, majlis tersebut sebenarnya bermula lebih kurang jam 8.30 malam. Dan jika majlis party atau konsert, kita akan menyebutnya: "Konsert Rock akan bermula jam 8.30 malam". Nampak???...masa yang sama, tetapi kita reti meletakkan kemuliaan majlis itu ditahap tersendiri. Kalaulah diadakan Konsert Justin Bieber di Bukit Jalil dengan promo tertulis "Konsert Selepas Isyak" maka akan kena hempuklah penganjur tersebut!!!

Jadi...apabila kalimah-kalimah yang dianggap suci dalam agama, wajarlah diletakkan ditempat yang sepatutnya. Janganlah sewenang-wenangnya digunakan hanya kerana kepentingan diri sendiri. Lagi teruk, jika kalimah-kalimah azan itu dijadikan skrip dalam cerita lawak dengan wanitanya tak bertudung dan sebagainya. Bercampur-campur antara yang baik dengan yang tak baik, ibarat nasi sepinggan dicampur dengan sebijik (sebijik sahaja!!!) tahi hidung, maka tak ada sesiapa yang sudi memakannya. Tiada sesiapa pun yang waras apabila sendawa ketika mencangkung buang air besar, mengucap 'Alhamdulillah' dengan kuat.

p/s:Kita kena ada pendirian yang tetap dan satu. Kenapa perlu berkobar-kobar marahkan orang lain menghina agama sedangkan kita biarkan orang kita sendiri sedang bermula meletakkan kalimah itu bersepah-sepah disana sini. Itu seperti talam dua muka namaya, depan cakap lain, belakang buat lain...(malas betul nak taip perkataan hipokrit tu!!!)

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin