Pengikut Awan

Saturday, October 10, 2009

Hikayat Pencari Kayu...

Ni cerita hikayat baik punyaaa...

Alkisah diceritakan dalam hikayat satu hari satu malam maka tersebutlah kisah seorang pencari kayu. Adapun si pencari kayu ini terkenal dengan sifat jujurnya lagi ikhlas. Beliau tinggal di pinggir hutan bersama isteri tersayang, hidup bahagia walaupun tiada cahaya mata.

Suatu hari,ketika pencari kayu sedang menebang sebatang pokok di tepi sungai dengan tak semena-mena terlepaslah kapak besinya ke dalam sungai. Si pencari kayu berasa sedih kerana satu-satunya kapak yang merupakan hartanya telah hilang dalam sungai yang dalam itu.

Tiba-tiba muncul menjelma seorang pari-pari dan bertanya pada si pencari kayu, "Mengapa bermuram durja wahai tuan hamba?". Si pencari kayu pun memberitahu keadaan hal yang berlaku. Pari-pari tadi turun ke dalam sungai dan muncul dengan membawa kehadapan pencari kayu sebilah kapak emas.

"Adakah ini kapak milik tuan hamba?" tanya pari-pari.

"Bukan..." jawab si pencari kayu ringkas.

Pari-pari turun semula ke dalam sungai dan kembali dengan membawa kapak dari perak. "Yang ini tuan hamba punya?" tanya pari-pari lagi.

"Bukan yang ini" jawab si pencari kayu.

Sekali lagi pari-pari turun ke dalam sungai kali ini membawa kapak dari gangsa.

"Err..mungkin yang ini?" duga pari-pari.

"Pacal yang hina ini tidak mempunyai kapak yang bernilai ini" jawab si pencari kayu jujur.

Akhirnya pari-pari turun ke dalam sungai dan naik memegang kapak besi milik si pencari kayu. "Ya, inilah kapak hamba yang terjatuh ke dalam sungai tadi".

Gembira dengan sifat kejujuran si pencari kayu,maka pari-pari memberi kesemua ke empat-empat kapak kepada si pencari kayu. Si pencari kayu pulang ke rumah begitu gembira sekali.

Selang beberapa tahun,si pencari kayu dan isteri berjalan di tepi sungai menuju ke pekan. Si isteri tersandung kaki pada batu lalu terjatuh ke dalam sungai tidak timbul-timbul. Maka meratap menangis si pencari kayu atas kehilangan isteri tercinta. Pari-pari muncul lagi lalu bertanya akan hal keadaan yang menimpa si pencari kayu.

Dengan nada sedih beliau berkata, "Isteri hamba jatuh ke dalam sungai tidak timbul-timbul...".

Dengan segera pari-pari turun ke dalam sungai kembali bersama-samanya Ayu Raudhah. "Ini isteri tuan hamba?" tanya pari-pari menduga.

"Yes..Yes" jawab si pencari kayu.

Pari-pari begitu marah "Penipu, pembohonggg...., nah terima baaa..." belum sempat pari-pari habis menyumpah, si pencari kayu berkata,

"Maafkan hamba! Bukan niat hamba berbuat demikian. Ini hanya salah faham".

"Jikalau hamba berkata 'TIDAK', tentu tuan hamba akan muncul dengan Wardina dan selepas itu Lisa Surihani. Akhirnya jikalau tuan hamba muncul bersama isteri hamba dan hamba kata "YA" tentu tuan hamba akan memberi ke empat-empat mereka kepada hamba sedangkan hamba cuma seorang pencari kayu yang miskin...mana larat nak maintain semua tu...boley tercabut kepala lutut...

Sebab itulah hamba kata "YA!!!".....terang si pencari kayu ikhlas.

p/s: Ada berapalah 'pencari kayu' atau orang yang jujur dalam dunia ni sekarang? Kadang nampak jer macam suci, macam mulia...tapi hati busuk giler nak berebut tanah pusaka. Pigiiiiidah...

2 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

PROFkusut said...

saye pon mcm pencari kayu tu jgk
lalalalala

Hahn 3rd said...

uiks...ye ker?nasib baik macam pencari kayu...kalau macam isteri yg mula2 ditimbulkan tu lagi ok kot?

hehehehe...gurau jer Prof...

Blog Widget by LinkWithin