Pengikut Awan

Sunday, August 9, 2009

Akulah Raja SMS...

Zaman dulu...telefon adalah alat perhubungan paling canggih pernah dicipta. Waktu itu, rumah-rumah yang dilabelkan sebagai 'orang kaya' sahaja mampu memilikinya.

Sekarang, anak-anak muda seperti mat rempit pun sudah mampu memilikinya. Kekadang sampai tahap handphone 3G. Ini belum dikira lagi bebudak sekolah tahun satu atau mungkin tahap budak tadika pun sudah pandai bergaya mengepit handphone.

Oleh kerana penggunanya makin banyak dan modelnya juga dah semakin canggih, maka perhubungan pada zaman ini semudah ABC. Lebih tepat yang ingin aku sampaikan adalah perhubungan dihujung jari atau SMS.

Aku lebih dikenali sebagai Raja SMS dikalangan sahabat terdekat. Kerana peratusan penggunaan SMS aku berbanding dengan Voice call adalah sebanyak 90 peratus atau lebih. Jarang aku ingin berkomunikasi menggunakan suara, bukan kedekut atau tiada kredit kerana aku adalah agen top up MyMode. Aku lebih selesa berSMS kerana dalam kepala aku ini, aku memikirkan kesibukan dan kepayahan mereka. Mungkin mereka sedang bermesyuarat, memandu, dalam jamban atau tengah tak ader mood. Voice call hanya aku buat kepada talian tetap sahaja. Jadi, dgn SMS, mereka ini boleh menjawabnya pada masa yang mereka free. Kekadang ada jugak aku terima jawapan untuk soalan aku semalam. Hahahaha...biasalah tu.


Cuma kekadang aku agak terkilan dengan sesetengah gelagat. SMSku tak berjawab hingga berminit-minit atau berjam-jam atau berhari-hari atau berminggu-minggu dan paling teruk aku masih tunggu jawapan SMS 3 tahun lepas. Hmmm...mungkin mereka ada masalah atau sibuk atau kredit habis...entah lerr... apalah salahnya kalau mereka boleh jawab 'Aku busy' atau 'AQ BZ' atau kalau dah tahap malas just type 'BZ' dan sewajarnya aku akan sedia paham. Atau mungkinkah kerana mengSMS aku, membuatkan kredit mereka cepat habis? Pada aku, duit tidaklah sepenting sahabat. Duit kalau hilang kita boleh curik duit orang lain, tapi bolehkah kita sewenang-wenangnya mencuri sahabat orang lain sedangkan orang itu tidak kita kenali? Lagipun aku agen MyMode, kalau nak aku top upkan kredit mereka pun aku mampu. Tak ada bezanya dengan belanja segelas teh tarik dan top upkan kredit kengkawan. Yang penting belanja ikhlas.

Ada jugak aku terima SMS kalau tujuannya hanya kerana duit. Mungkin anda kurang faham. Biar aku terangkan, biasanya menjelang hari raya atau tahun baru aku akan hantar wish pada semua nombor yang ada dalam handphone aku nie...kira macam send to all lerr...dan biasanya hanya beberapa kerat sahaja yang reply. Kekadang ada yg forward balik mesej yang aku hantar. Tak kisahlah tu. Yang selebihnya tak hingin nak membalas. Akan tetapi, jika ada perkara yang mengkehendakkan aku membayar sejumlah harga, tak kiralah untuk makan ker atau untuk games ker, maka nombor-nombor yang jarang masuk handphone aku nie akan berbunyi. Kenapa yer? adakah berkawan itu perlukan wang ringgit? Atau sebenarnya aku ini kurang KL Style?

p/s: Masih guna N95 sedangkan dah ada N97...ketinggalan zaman betol lerr aku nie

3 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

cik ian@aH Lian~ said...

adat dunia.
hohoho meh kasik
top up free meh...
apapun, berkawan biar ikhlas.


p/s: ingin switch to N97, tp apalah gunanya?

Hahn 3rd said...

boleh jer nak tukar n97...up to date...baru ada class...selain kelas sejarah...

cik ian@aH Lian~ said...

paling cikai pun
utk:
-3G
-SMS
-email
-MMS
-internet..

p/s:ade tgk TV leh?

Blog Widget by LinkWithin