Pengikut Awan

Friday, July 3, 2009

Kembalikan darjat mereka...

Pernahkah anda melawat pertunjukan sarkis? Mungkin pernah dan ramai yang hanya dapat menyaksikannya di kaca tv sahaja. Zaman 80an dulu, tayangan sarkis adalah wajib pada setiap pagi hari raya.



Disetiap acara sarkis, pastinya anda tidak ketinggalan menyaksikan persembahan singa. Kadang-kadang seekor dan kekadang berkumpulan. Ada seorang instructor ditengah kandang persembahan memberikan arahan pada singa-singa tersebut. Biasanya ada cemeti ditangannya untuk mengawal pergerakan singa-singa yang merbahaya itu. Seakan singa-singa itu amat patuh dengan penjaganya dan sesekali akan kita lihat cemeti itu disebat ke lantai atau tubuh singa yang mungkin kurang mendengar kata.

Itulah kehebatan cemeti. Singa yang ganas, patuh pada arahan. Bukan untuk menyiksa, tetapi sebagai objek yang boleh mendisiplin dan menjinakkan haiwan yang dianggap raja itu.

Soalnya...itu kepada singa. Bagaimana dengan anak-anak manusia. Sudah agak muak mendengar orang menceritakan kisah dulu-dulu. Murid-murid dulu. Ya...orang-orang dulu amat takut dengan rotan yang terselit dicelah ketiak guru. Amat takut sekali tidak menyiapkan kerja rumah kerana tahu balasannya adalah 'seliang' rotan di tapak tangan. Kadang-kadang pada perhimpunan isnin, punggung ditadah untuk menerima 'asakan' rotan.

Hasilnya, dulu murid-murid agak mendengar kata. Walau bodoh bangang sekalipun disekolah, guru-guru akan dihormati. Kalau merokok pun, kena curi-curi di dalam kebun getah.


Sekarang...rotan telah hilang dari ketiak guru-guru. Murid-murid sudah mula menjadi singa dirimba. Kalau guru terjatuh buku, murid-murid hanya berlalu. Disesetengah tempat, pagar sekolah adalah sempadan antara pendidikan dan hidup sosial hingga kita boleh melihat pelajar yang masih berseragam, menunggu bas sekolah untuk balik, sempat sepam dua (merokok lerr...). Kekadang pondok bas tu dengan pagar sekolah hanya dipisahkan oleh longkang yang kecil. Guru-guru yang keluar masuk dengan Gen-2 atau MyVi hanya mampu melihat sahaja.

Sepertimana undang-undang jalan raya, jika kita melanggar pelajar melintas jalan, maka lesen memandu akan digantung. Begitulah bebudak sekarang...sekali guru mengenakan tindakan disiplin pada mereka, maka mereka tahu bahawa 'lesen perguruan' guru mereka itu juga boleh digantung. Betapa besar 'kuasa' pelajar ini diberikan oleh kita.

Dan jikalah pihak sekolah berjaya memberhentikan pelajar bermasalah ini dari bersekolah, ianya takkan lama, mungkin sekolah yang sama akan menerima mereka semula...dan kemasukan mereka itu dapatlah 'mengizinkan' mereka untuk membalas dendam pada guru-guru. Harap-haraplah semua guru diberikan insuran nyawa secara percuma selepas ini...

p/s: Yang kita sibuk sekarang samada nak ajar dalam bahasa inggeris atau tidak? Kalau bebudak yang ada pun ramai yang malas nak belajar walaupun dalam bahasa malaysia, buat apa laa nak di panjang-panjangkan lagi isu ini. Kelas tuisyen kan ada...Budak-budak jahat yang ada disekolah pun cuma tau f**k, s***t, a**h*le jer. Itupun diaorang rajin menulis kat kereta-kereta cikgu.

4 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

cik ian@aH Lian~ said...

rasa nak
lempang2 jer anak murid
zaman sekarang,
manja nak mampOS!

Hahn 3rd said...

ishh...lempang nanti ada cap jari...polis boleh detect. Jumpa bomoh siam jerr...hantor tuju-tuju...bior mulut berbuih-buih...

A. Hamid Halim said...

masih terasa hangatnya kena rotan kt punggung suatu ketika dahulu... Tapi aku reda...
mungkin zaman berubah... Menyebabkan anak2 smakin manja (lihat saja anak2 kita)...
tak tahu erti kesusahan...
Jadi mungkin kita juga perlu memainkan peranan dlm mengajar anak2 kita agar tiada lagi tembok yg memisahkan pembelajaran dan sosial....

Hahn 3rd said...

tu pasal ko jadi orang sekarang Meed...sihat walafiat dan happy with life...

Blog Widget by LinkWithin