Pengikut Awan

Tuesday, April 28, 2009

Haaachoomm!!!...excuse me...hins hins...

Dunia sekali lagi diancam penyakit. Kali ini 'icon'nya adalah babi. Tak lama dulu burung-burung dan ayam-ayam juga dijangkiti selsema.

Mutasi virus menyebabkan berlakunya pembunuh senyap ini. Tak dapat dielak, semakin manusia maju, semakin banyak kewujudan benda-benda pelik didunia ini. Teringat pulak pada cerita X-Files. Banyak mutasi yang terlepas dari sangkar. Dan mutasi-mutasi ini sering membunuh manusia lain. Adakah H5N1 juga adalah kegagalan saintis yang berjaya meloloskan diri dari 'penjara'nya...atau satu bentuk senjata yang baru? Entahlah...ini semua teori belaka.

Betapa susahnya kehidupan seharian. Kita ada penyakit tangan, kuku dan mulut, kita ada selsema burung, kita ada selsema babi...kita ada dengar ikan yang di suntik formalin untuk mengekalkan kesegaran, buah-buahan import disalut lilin, bawang goreng yang digoreng dengan straw...sayur-sayuran pula banyak yang disiram dengan racun makhluk perosak. Apa yang kita boleh suapkan pada mulut kita sekarang nie?

Tengok pada piramid makanan. Dah tak tahu lagi mana satu yang betul atau mana satu yang sihat. Biasanya kita dengar orang makan kerana nak hidup, tapi sekarang macam nak membunuh diri secara perlahan-lahan. Kita dah terperangkap!!!

Eloklah kalau kita menggalakkan pertanian sihat daripada pertanian untuk mengejar keuntungan semata-mata. Hehehe...korang ingat ada ke orang yang nak ikut. "Tak da untung mana boleh idup maa". "Hmm...kalau lu tanam tapi nanti ramai yang mati macam mana?". "Itu dia punya pasal laa... semua olang mati jugak satu hari maa"...mentaliti yang tak akan berubah sampai bila-bila.



p/s: Mana laa orang nak tanam sangat sayur kat laman rumah. Mereka lebih suka tanam bunga. Bior rumah nampak cantik dengan orkid dan ixora. Kalau tanam sayur nie nanti nampak kekampungan pulak...

1 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

cik ian@aH Lian~ said...

uit, family cik ian
dekat umah kg dan umah bandar
sumer tanam sayur...


p/s: macam2 leh tanam...

Blog Widget by LinkWithin