Pengikut Awan

Friday, April 24, 2009

Aku tersentuh dan menangis...



Setelah mengikuti rancangan 360 yang lalu, aku mencari-cari youtube yang disiarkan di laman web.

Sial, binatang dan semua yang carut-marut aku 'doa'kan kepada pembantu rumah yang bentuk sahaja sebagai manusia tetapi mungkin kulitnya kita diharamkan menyentuhnya.

Budak kecil...apa yang mereka tahu? Mereka masih bodoh...dunia mereka hanyalah bermain dan cuba mempelajari dan ingin merasai sesuatu. Kalau mereka buat salah sekalipun, cukuplah dengan menegur dan jika hendak memukul, pukullah dengan nawaitu ingin mengajar.

Pandang betul-betul mata kanak-kanak kecil yang sedang menangis. Adakah anda perasan yang pandangan mata mereka adalah pandangan mata rayuan, pandangan mata kesakitan...berbanding dengan orang dewasa, apabila menangis, mata mereka penuh sifat benci, sifat dendam. Kita yang dah besar nie kalau mati, neraka mungkin pasti tapi syurga belum tentu. Tetapi kanak-kanak, terus menjadi ahli syurga.

Kalaulah aku boleh menyiasat, mengenal pasti dan menyusuri keluarga pembantu rumah nie, akan aku balas perbuatannya semula...mungkin pada anaknya sendiri. Biar dia duduk melutut dengan tangan terikat memerhatikan sepak terajang aku pada anaknya pula. Bodoh punya orang...

Kalau ada yang menghantar anak-anak ke taman asuhan, sesekali pergi laa mengendap apa yang berlaku kat sana. Manusia ni, kalau depan kita, senyumannya manis sampai telinga. Kita keluar sahaja, muka mereka dah bertukar jadi setan. Kalau muka sahaja tak mengapa, tapi dengan perangai sekali. Elok juga kalau pasang cctv kat taman-taman asuhan sebegitu.

p/s: Ini untuk kanak-kanak yang belum akil baligh. Yang dah besar-besar dan bersekolah tu memang elok ditangan-tangankan. Dah makin jahat aku tengok budak-budak sekolah sekarang nie. Tapi disebabkan undi punya pasal, biarlah mereka dan ibubapa mereka nie dipelihara sebaik-baiknya. Yang dipersalahkan, semua guru-guru...cheh!

2 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

syareena said...

mmg dahsyat perangai bibik tu kan?

A. Hamid Halim said...

Itu sebab sampai sekarang aku masih bertahan tak menggunakan khidmat maid. Tak mau terjadi apa2 yg tak diingini terhadap anak2 aku...

Blog Widget by LinkWithin