Pengikut Awan

Friday, January 9, 2009

Betul ker tidak?

Masih panas dengan isu Semenanjung Gaza. Dua kali aku dapat SMS dari kengkawan dan mungkin yang membaca entri nie jugak menerimanya...

COCA COLA
HUGGIES
RIVER ISLAND
Mc DONALDS
CLINIQUE
DISNEY
DONNA KARAN
STARBUCKS
GAP
GARNIER
PERRIER
KOTEX
SANEX
JO MALONE
LANCOME
LIBBYS
TCHIBO
LOREAL
MARKS & SPENCER
KLEENEX
NESTLE
VITTEL
REVLON
WONDERBRA
Thats a list of brands found out to DONATE money to ISRAEL ARMY.WE need to stop BUYING from them in order to CRIPPLE the Israeli ECONOMY.It may seem like a small thing to do but its a start.









Ok lah...fine..Memang ler setuju sangat dengan SMS tu. Tapi kalau ia berantai dari satu HP ke satu HP, berapa orang yang akan ikut? Aku pun pagi tadi dah meneguk secawan milo buatan syarikat Nestle. Mungkin bukan aku sajer...ramai lagi.

Yang mendapat kemusykilan adalah sijil pengesahan Halal sesetengah barang diatas. Kita semua tahu, barangan Halal tu mestilah suci daripada najis dan menurut lunas-lunas islam. Tapi kalau telah dilistkan sebagai sumber kepada pihak zionis, adakah tercetus keraguan disitu? Ya...tentulah ada. Dan bagaimana pulak menda-menda yang begini boleh pulak terlepas ke sini?

Aku memegang passport antarabangsa yang terkandung didalamnya negara yang tidak dibenarkan untuk kita lawati adalah Israel. Kita memang haram kesana, tetapi kenapa ada pulak yang halal masuk kesini? Ok lah...fair enough..kita mempunyai rakyat berbilang bangsa dan budaya. Yang tak boleh pada kita mungkin boleh pada orang lain.

Jadi..pihak yang bertanggungjawab perlulah pandang balik benda nie dengan serius. Kalau ianya benar, maka haruslah disekat dengan segera. Takut nanti bila kita sibuk buat demo, orang disana gelakkan kita berdekah-dekah."Korang tunjuk perasaan lerr... contract business aku dengan korang masih panjang lagi".

p/s: Tun M ada bagitau bahawa Pisang Kaki yang dijual di negara ini ada yang diimport dari Israel. Naper laa orang pi makan pisang tu? Banyak lagi pisang yang ada kat negara kita. Cuba sebut nama-nama pisang yang ada?...Pisang Emas, Pisang Tanduk, Pisang Restali, Pisang.....pisang....pisang...ntah...nama pisang sendiri pun tak habis hafal, sibuk pulak nak makan Pisang Kaki. Cheh...hampeh!!!

4 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

ayahteh said...

betul tu bro...itu la masalahnye Malaysia ni. serba carca marba...bl orang kata kita cakap tak serupa bikin kita mula melenting ye tak...?

tp bl isu2 mcm ni timbul masing2 terus membatu seribu bahasa. nampak sgt masing2 nk jaga kepentingan diri. rakyat jugak yg menanggung malu.

ps : ada sahabat ngadu malu nk ngaku rakyat malaysia kerana hal yg mcm ni...

DrSam said...

salam,

analisis dan kupasan yang bagus. Yang tersirat lebih banyak dari yang tersurat. bekenaan boikot - siasat dan tepuk dada tanya selera. Berita, terutama datangnya dari arus perdana tidak semuanya betul. pandai-pandai menilai.

syareena said...

yelah... camne ni anak2 minum susu jenama nestle. bukan senang nak tuka...
pernah cube die x nak.
melalak adela.
ni mama pulak rase nak melalak ni huahua

atromen said...

giler, banyak giler bende yng buat x bagus

Blog Widget by LinkWithin