Pengikut Awan

Sunday, December 14, 2008

Bila harimau berwarna biru...

Atas sebab-sebab kesibukan dengan tugas, maka entry ini agak lewat untuk aku siarkan. Tapi kesannya, masih aku terasa dari dulu, kini dan mungkin selamanya...

Umum sudah ketahui, nasib jurulatih pasukan bolasepak kebangsaan sedang dalam pertimbangan FAM. Rasanya tak salah untuk menganggap dia sudah 'terkeluar' dari skuad harimau. Itulah padahnya menjadi jurulatih skuad kebangsaan. Macam-macam formula dari pentadbiran untuk memajukan sukan yang dianggap No. 1 negara itu tapi semuanya tak berhasil.

Kasihan jugak melihat nasib jurulatih. Mereka melatih dan mencorakkan pasukan dan hanya berdiri memberi arahan dari tepi padang...tetapi bukan bertanggungjawab menjaga gawang. Aku masih tak rasa yang B. Sathianathan bersalah 100% dalam semua ini. Lihat sahaja Claude Le Roy yang pernah menggalas jawatan tersebut...beliau gagal di Malaysia tapi berjaya membawa Ghana ke Piala Dunia. Adakah kerana Le Roy adalah penjaring terbanyak Ghana? Jawapannya tentulah tidak.

Cuma apabila melihat barisan pemain ada sesuatu yang tak kena. Bukan niat nak merendah-rendahkan orang kita, tapi atas dasar pasukan kebangsaan yang punyai berbilang kaum. Nicol Ann David menjadi pemain no 1 skuash dunia, Dato Lee Chong Wei pemenang perak olimpik badminton...dan mereka adalah Malaysian. Masa zaman bolasepak semi-pro (sampai laa era liga super tahun lepas) penjaring terbanyak pun orang luar jugak. Cuba lihat barisan pemain terhebat kita pada masa dulu-dulu:

Abdul Ghani Minhat, Dollah Salleh, Hassan Sani, K. Rajagopal, M. Chandran, Khan Hung Meng, Lee Kin Hong, Lim Teong Kim, Mokhtar Dahari, R. Arumugam, Serbageth Singh, Santokh Singh, Soh Chin Aun, Sau Chi Keong, Wong Chun Wah, Wong Kam Fook, Zainal Abidin Hassan.

p/s: Kalau ditanya tiap-tiap seorang pemain pasukan negara kita sekarang, team mana yang menjadi pujaan...dah tentu ramai yang menjawab Red Devil atau The Reds atau The Blues. So bagaimanakah nak ubah patriotik pemain supaya berjuang demi Skuad Harimau?

1 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

paatz said...

hmm..bro,sama2 kita doakan semoga bola sepak kita akan menyinar ek...takdela kita beli bunga letak kat 'pusara',kan?kan?...setuju bro..kita tak ramai player non malay..

Blog Widget by LinkWithin