Pengikut Awan

Friday, October 24, 2008

Bakhilnya kita...

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pekerja asing telah mengirim ke luar negara sejumlah RM9,124 juta sehingga akhir bulan Jun 2008. Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata, mereka dianggarkan mengirim ke luar negara kira-kira RM18.1 bilion bagi tempoh keseluruhan tahun ini.

Sehingga 31 Julai, tahun ini, 2.1 juta orang pekerja asing di negara ini telah mengirim pulang purata RM720 setiap seorang sebulan, katanya ketika menjawab soalan Datuk Halimah Mohd. Sadique (BN-Tenggara) yang bertanya mengenai tindakan kerajaan untuk membendung masalah pengaliran wang ke luar negara pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.


Waaa...tak tahu aku nak kata apa lagi...setiap bulan, mereka yang tak mempunyai taraf pelajaran yang tinggi boleh hantar pada keluarga di kampung sebanyak RM720 seorang. Tersentuh hati aku mendengarnya.

Manakan tidak, ramai antara kita kadang-kadang terlalu berkira nak hantar duit ke kampung (hantar ke mak bapak atau anak isteri). Kadang-kadang nak hantar pun bajet-bajet. Yang biasa kedengaran purata wang yang dihantar ke mak bapak adalah sebanyak RM300. Atau yang nyatanya, ada jugak yang tak pernah kirim duit ke mak bapak kecuali duit yang diisi dalam sampul ketika bersalaman dihari raya.

Lagi teruk buat yang dah beristeri dan ada anak. Isteri pulak dah kerja.

"Duit kau, duit kau, duit aku, duit aku"

Ya..memang kemelesetan ekonomi membebankan kita. Tapi...baru tahun nie rasanya kita rasa terhimpit. Tahun-tahun lepas macam mana? Sajer jer nak bagi alasan untuk menampal kemalasan kita membelanjakan wang untuk anak isteri. Pernah aku dengar satu kes, isterinya bekerja, maka urusan pembelian barang dapur adalah dalam bajet isteri.

Hello sedara...ingat-ingat ler balik time kursus kawin dulu...apa tanggungjawab suami?

- Makanan
- Pakaian
- Tempat tinggal


Yang tiga nie kena laa utamakan dulu brader...

p/s: Ada suami yang sanggup bayar bulan-bulan beli MPV, PS3, Blueberry semata-mata nak tunjuk kat jiran-jiran. Walhal perut anak isteri dan mak bapak di kampung jarang-jarang sekali merasa udang galah, siakap tiga rasa dan lamb chop.

3 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

MiSZuE said...

hehehe..betul2..

Zana S said...

manusia... bila dah senang lupa pada yg memerlukan. wpun tak nampak keperluan yg memerlukan itu, jgn dibiasakan dgn membutakan mata dgn kehendak yg nyata tidak berguna.

Hahn 3rd said...

hehehe...kaum hawa memang setuju benar nih....

Blog Widget by LinkWithin