Pengikut Awan

Friday, February 26, 2010

Mengertikah kita...?


Hari memperingati sambutan Maulidur Rasul jatuh pada hari ini 26 Februari 2010.

Untuk peringatan kepada mereka yang terlupa...dan mungkin betul-betul terlupa:

Nabi Muhammad telah diputerakan di Makkah, pada hari Isnin, 12 Rabiulawal (20 April 571M). Ibu baginda, iaitu Aminah binti Wahb.Ayahnya, Abdullah, ialah anak kepada Abdul Muthalib. Keturunannya bersusur galur dari Ismail.

Ayahnya telah meninggal sebelum kelahiran baginda. Sementara ibunya meninggal ketika baginda berusia kira-kira enam tahun, menjadikannya seorang anak yatim. Menurut tradisi keluarga atasan Mekah, baginda telah dipelihara oleh seorang ibu angkat(ibu susuan iaitu wanita yang menyusukan baginda) yang bernama Halimahtus Sa'adiah di kampung halamannya di pergunungan selama beberapa tahun. Dalam tahun-tahun itu, baginda telah dibawa ke Makkah untuk mengunjungi ibunya. Setelah ibunya meninggal, baginda dijaga oleh datuknya, Abdul Muthalib. Apabila datuknya meninggal, baginda dijaga oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

Diharap sinopsis ini dapat mengingatkan kembali mereka-mereka yang terlupa. Maklumlah, zaman sekarang nie banyak yang nak diingat. Kapasiti otak pun tak mampu nak simpan semua, maka kekadang benda-benda macam yang tertulis kat atas ini terpaksa didelete atas alasan "Menda-menda nie cuma perlu diingat ketika nak ambik periksa sekolah agama jer...". Hmm... kalau baru lepas peksa tahun lepas mungkin masih ingat sikit-sikit. Tapi kalau sekarang nie umur dah 35 tahun, maka ingatan terhadap sejarah kelahiran Nabi Muhammad S.A.W ini mungkin dah terpadam lebih kurang 15 tahun yang lalu!!!

Atau kalau teringat pun setahun sekali bila dengar di TV atau Radio. (Tertakluk siaran mana yang dibuka, kalau 24 jam menghadap Siaran HBO di Astro, memang tak dapat laa nak mendengarnya)

Atau ketika joining perarakan anjuran persatuan atau jawatankuasa atau atas 'arahan' jabatan atau syarikat. Berarak jerlah yang lebih, dengan kain samping yang mengerlip. Cuba secara random kita tanya orang-orang yang berarak tu soalan-soalan simple tentang sejarah kelahiran nabi, mungkin (aku kata mungkin) ada yang tergagap-gagap nak menjawab. Almaklumlah, kekadang berarak tu cuma nak nampak gah dan nampak terbaeekk...jer.

p/s: Tapi majoriti bergembira riang ria dengan sambutan Maulud tahun nie...mana taknya...dapat cuti jari Jumaat, Sabtu dan Ahad. Cuti CNY haritu dah ambik sampai seminggu. Maka apakah pengertian Maulidur Rasul tu? "Dapat cuti panjang...yahooo"

2 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Azam said...

"kalau 24 jam menghadap Siaran HBO di Astro, memang tak dapat laa nak mendengarnya"..lunak dan padat...

Sang Aemone

Hahn 3rd said...

kehkehkeh...nasib baik aku di segamat TERPAKSA mengadap TV3 jer

Blog Widget by LinkWithin