Pengikut Awan

Monday, September 7, 2009

Tanya Sama Hati...

Tanya sama hati
Pernahkah merindu
Ingat masa lena apa mimpimu
Masa berjauhan, apa nan dikenang
Bila difahamkan...
Itulah sayang....


Walau dah berkali-kali ditonton, filem Anakku Sazali banyak memberi kesan yang amat mendalam. Kesan mendalam kepada mereka yang punya jiwa dan hati. Yang dah keras macam batu, bak disimbah air ke daun keladi...

Hassan (Bapa Sazali), telah memberi contoh kegagalan institusi ketua keluarga dalam mendidik anak-anak. Hassan terlalu manjakan anaknya. Hassan sedari kecil membela kesalahan anaknya. Hassan sedari kecil anaknya, hanya 'menampar' anaknya dengan tamparan kasih sayang yang tidak berbelah bagi. Hassan...sebenarnya ramai dikalangan orang kita...

Aku tidak menyalahkan mereka-mereka yang bernama Hassan. Kerana ada ramai Hassan yang baik....seperti Sarjan Hassan. Tetapi ada juga Hassan Si Pencuri...

Anak-anak sekarang, ramai dah menjadi Sazali. Kurang ajar, biadap, tidak hormat orang tua dan macam-macam lagi. Berlagak dengan motor hasil keringat bapak. Berpoya-poya hasil titik peluh bapak. Dan kekadang tidak segan silu berkepit-kepit dengan anak dara orang. Nak membeli di pasar ramadhan pun berpimpin tangan. Bulan-bulan puasa ni kalau dah pegang tangan lelama, sah-sah batal dah puasa mereka tu. Tak percaya? Tanyalah lelaki normal...kalau tanya lelaki paranormal memang tak 'keluar' apa-apa kot. Maaflah kalau ayat aku nie ada unsur kelucahan melampau. Tapi itulah hakikat.

"Bapaklah yang bersalah dalam hal ini..!!!"


Yang pompuan-pompuan tu pun satu. Ramai yang aku tengok cun melecun tapi sanggup di'heret' lelaki yang muka macam pekerja arang batu sedangkan baru tingkatan satu. Ada jugak lerr yang dah tingkatan lima...tapi tahukah saudari-saudari sekelian bahawa seluar dalam jantan tu masih lagi dibeli dengan duit mak bapak diaorang. Nak bercouple pun cari laa yang dah berduit sendiri. Tak kemana bercinta dengan orang yang belum tentu ada masa depan atau tidak. Lain ler jantan tu anak orang kaya, gasak korang lerr...kikis lerr bebanyak. Tu dah memang rezeki korang...

p/s: Aku dulu pun jahat jugak. Tapi aku belajar dari kesilapan. Diharap korang pun bolehlah berubah. Study dulu sampai oversea...jangan jadi Sazali

2 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

cik ian@aH Lian~ said...

eh,
neh berdasarkan
pengalaman hidup ker?

Hahn 3rd said...

Pengalaman hidup lerr...hehehe...naper?pernah rasa pengalaman alam barzakh ker?leh kongsi-kongsi?

Blog Widget by LinkWithin