Pengikut Awan

Wednesday, August 6, 2008

Ke kanan...lurus!!!



Pandangan biasa kat bus stop. Memang dah tak boleh diubah. Kadang-kadang bus stop, bus station dan jugak bas yang nak dinaiki kelihatan amat canggih, moden dan up-todate. Yang menyakitkan mata dan hati adalah penggunanya. Kadang-kadang nampak macam samseng...macam... "Bas ini BAPAK aku yang punya!!!, korang tepi sikit!!!".

Kenapa tak boleh beratur? Alasan terbanyak yang boleh dikumpul adalah "Aku nak cepat nie". Alasan kedua terbanyak "Aku dah lama tunggu". Dan alasan ketiga mungkin "Nanti tak dapat tempat duduk". Walau apapun alasan, sikap berebut-rebut macam sekawan ayam yang nak makan dedak amatlah memalukan negara.

Kalau dirumah atau pejabat atau kedai kopi, kita sibuk sembang pasal keBANGGAan orang...bangsa jepun rajinlah, orang eropah majulah, pemain MU ada standardlah. Tapi orang luar pulak ketawakan keBANGANGan kita.

Ni dah dekat nak puasa dan raya. Orang akan berpusu-pusu di pasar-pasar Ramadhan atau di pusat beli-belah. Masa tu ruang jalan kaki memang berhimpit-himpit dengan manusia. Pernah tak kita nampak, entah orang dari ulu banat mana entah, ditengah kesesakan orang ramai nak lalu tu, boleh dia berhenti bersembanglah, ada yang suruh anak-anak dia bersalam dengan makcik yang dah lama tak jumpalah dan paling menyampah sekali, sanggup berhenti untuk tanya "Oi...beli lauk berbuka ke?".

Hangin tengok perangai orang kita. Apalah salahnya kalau nak bersembang tu kat tepi laluan pejalan kaki. Macam nak menunjuk dia sorang jer yang ada sedara mara atau nak tayang baju yang tertulis AIG buatan Thailand tu.

p/s:Biasanya kalau sekawan kambing tu kita bunyikan hon akan berlari-lari ketepi jalan, yang degil sikit biasanya lembu, hon banyak kali pun susah nak ke tepi. Itu kalau compare binatang dengan binatang laa...

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin