Pengikut Awan

Thursday, October 20, 2011

Satu Lilin Sehening Malam...

Salam pengunjung awan,

Diceritakan bahawa suatu ketika Khalifah Umar bin Abdul Aziz sedang berada di pejabat untuk kerja urusan kerajaan. Keadaan diruangan pejabat sangat gelap sehingga terpaksa memasang lampu pelita. Seseorang datang dan masuk pejabat Khalifah setelah diizinkan. Tiba-tiba Umar memadamkan api pelita itu, maka beliau bercakap dengan tamunya dalam keadaan gelap, membuat orang lain keheranan.

“Mengapa Amirul Mukminin melayani tamu dalam keadaan gelap?” tanya seorang pegawai Khalifah.

“Yang datang tadi itu adalah keluargaku. Dia datang kepadaku karena ada urusan peribadi, sedangkan lampu pelita adalah milik negara. Oleh sebab itu, ketika aku berbicara masalah peribadi, aku padamkan lampu tersebut kerena aku tidak mahu menggunakan harta negara.” kata Umar bin Abdul Aziz.

Fuhh...

Sepatutnya cerita-cerita beginilah yang ke udara dalam siaran tv 'Fuhh...' Bukannya cerita-cerita merapu. Apa yang ada dalam beg artis pun kita perlu ambik tahu. Apalah salahnya diterlanjurkan slot kepada apa yang ada dalam baju atau anak baju atau anak seluar...

Kisah diatas adalah untuk semua. Tidak hanya kepada yang berpangkat besar malah kepada pangkat kecil. Tidak kira samada pemimpin, timbalan pemimpin, pengarah, timbalan pengarah, pengurus, penolong pengurus, eksekutif, malah tukang kebun sekalipun.

Apa sahaja milik jabatan atau syarikat adalah khusus untuk jabatan atau syarikat. Walau sebilah parang sekalipun. Hatta pensil kontot dan pemadam yang telah haus. Jika semuanya tercatit dalam akaun syarikat, ia bukan harta kita. Ia bukan milik kita...dan bukan harta bapak kita (melain syarikat atau jabatan atau negara ini memang dimiliki oleh anak beranak, maka itu cerita lain).

Jangan hanya bertempik menyalahkan orang-orang besar yang menyalahgunakan harta, sedangkan kita sendiri menggunakan laptop milik jabatan atau syarikat untuk berFarm Ville atau berchating dengan warga Nigeria!!!


Dan apa hukumnya menggunakan barang orang tanpa kebenaran, tanpa izin atau tanpa restu pemiliknya? Bolehkah kita labelkan ia sebagai barang curi? Bila bab makan, kita begitu sibuk tentang isu halal dan haram, tetapi bila bab 'harta curi' kita pandang sebelah mata, saling tak tumpah seperti seorang lanun (yang tertutup sebelah matanya).

Janganlah hanya apabila Sambutan Maulidur Rasul kita terkais-kais mencari kisah-kisah dan sifat-sifat rasul serta khalifah-khalifahnya. Sedang baki 363 hari lagi kita lupa tentang ajaran dan sifat-sifat baik baginda dan sahabat-sahabat. Logo Halal sahaja tidak cukup untuk memastikan darah yang mengalir dalam tubuh kita, anak kita dan bini serta bini-bini adalah suci dari najis dan bangkai. Kekadang, terlihat sebuah keluarga yang amat bahagia, keluar makan malam bersama-sama anak-anaknya, isterinya dan ibu mertuanya yang telah bergelar Hajjah, ke restoran mewah yang tidak diragui kehalalannya, akan tetapi, menaiki kenderaan milik syarikat...yang jelas tertulis di pintu kanan dan kiri....

p/s: Senyum...tak perlu kata apa-apa...Senyum...tak perlu kata apa-apa...Senyum...tak perlu kata apa-apa...Senyum...tak perlu kata apa-apa...Senyum...tak perlu kata apa-apa...

2 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Joe Ibrahim said...

satu posting yang sentiasa bernas dan perlu dipahami serta dilaksanakan bukan sekadar untuk direnung2kan sahaja. Senyum......

Hahn 3rd said...

senyum tu sedekah...TQ sifuuu!!!

Blog Widget by LinkWithin