Pengikut Awan

Saturday, October 29, 2011

Manalah Ku Tahu...

Ngeteh...

Istilah yang sangat typical dengan orang kita. Ianya lebih tepat untuk digunakan setelah seharian berpenat lelah ditempat kerja yang penuh dengan segala tekanan (dan mungkin juga maki hamunan!!!). Golongan muda terutama lelaki bujang (majoritinya) kerap menghabiskan waktu petangnya dengan aktiviti mengeteh ini. Tak ketinggalan juga yang telah berkahwin, yang mana air tangan mamak itu lebih lazat berbanding yang ada di rumah. Tak semestinya restoran mamak, mana-mana kopitiam atau gerai tepi jalan pun boleh diguna-pakai untuk aktiviti mengeteh ini.

Sebut mengenai tempat mengeteh ini, tatkala ini, kopitiam tumbuh bak cendawan di sana-sini. Tak perlulah disebutkan nama-namanya di sini kerana semua golongan dari anak kecil hingga yang tua tentu mengenalinya. Tempat-tempat sebegini lazimnya akan menyediakan makanan ringkas untuk pelanggannya. Kebiasaannya seperti roti bakar dan roti setengah masak, disamping menu-menu lain samada western food atau mee tempatan. Sementara menjamah hidangan beserta segelas teh tarik ataupun ais, geng ngeteh ini akan bercerita bersama, berborak, mengutuk boss masing-masing, meluahkan masalah dan ada juga yang buat business (MLM?).

Panjang lebar pulak intro tentang ngeteh ini. Sebenarnya tercetus ilham untuk mendeklamasikan entri hari ini ialah apabila Penjejak Awan perasan sesuatu yang diambil mudah oleh sesetengah restoran atau port ngeteh ini. Terkenang beberapa bulan dulu, apabila menu yang dihidang oleh sebuah kopitiam, dikesan mempunyai unsur Sus scrofa domesticus didalam roti dan kopinya. Jujurnya, dah berkandang dah dalam perut Penjejak Awan nie...hampeh, ptuiii...!!! Tak kanlah kena teguk air tujuh tanah nak membersihkan isi perut ni. Dengar cerita, orang yang kerja kat pejabat agama pun rajin menyinggah kat situ sejak berpuluh tahun dahulu. Semuanya kerana sikap ambil mudah (termasuk diri aku sendiri). Tetapi selepas tragedi ini, ambil pengajaran daripadanya...U-turn semula dan amal pemilihan makanan yang betul. Pilih kedai yang betul...atau, masak jer sendiri. Tonton Master Chef Malaysia, dan buat signature dish sendiri...

Apa yang dah berlaku, biarkan berlalu. Selepas kes tersebut, orang kita beralih port ke restoran yang diyakini tiada unsur-unsur Sus scrofa domesticus dalam resipinya. Kita punya mata untuk melihat. Jangan sesekali hanya gunakan lidah dan perut semata-mata. Lihat dahulu, kemudian barulah fikirkan tentang nafsu.(nafsu makan)

Tetapi, apa yang menghairankan adalah sikap ambil mudah orang kita. Buka kopitiam itu sudah kira bagus. Perniagaan yang menguntungkan jika benar-benar melaksanakannya dengan landasan yang benar. Kelmarin, sedang Penjejak Awan menghirup telur setengah masak dicampur kicap masin dan sedikit pepper, baru terperasan, walau sahih ini kedai milik orang kita, siap digantung bingkai ayat kursi di dinding, tetapi dimanakah logo Halal? Adakah kerana taukey dan pekerja itu muslim, maka secara automatiknya Halal itu sudah dijamin? Bukanlah Penjejak Awan ingin menjadi stereotype (meremeh-remehkan perniagaan orang kita) tidak sesekali...bahkan bangga kerana mereka mampu membuka perniagaan sebegitu. Tetapi, bukankah lebih molek jika orang kita mengambil inisiatif sedemikian. Ada sebuah francais berasaskan ayam goreng milik orang kita di daerah ini, dianggap alternatif kepada restoran ayam terkemuka seluruh dunia, tetapi sebelum kita masuk dan melihat cermin pintunya, tiada ditampal logo yang dikeluarkan Jakim. Penjejak awan tak mahulah pengunjung blog ini secara tiba-tiba merasa was-was terhadap francais tersebut, tetapi sepertimana yang dikatakan sebentar tadi, bukankah lebih molek...

Harap, kedai-kedai dan gerai-gerai juga mengambil inisiatif sedemikian rupa, supaya tampak lebih profesional dan lebih up-to-date. Itu belum lagi jika kita berbicara tentang kesihatan penyedia makanan. Adakah anda tahu penyedia makanan perlu mendapatkan suntikan thyphoid? "Suntikan tu perlu untuk penyedia makanan di kantin sekolah lerr...". Yup...ramai akan berkata begitu, tetapi adakah salah jika penyedia makanan di gerai tepi jalan mengambilnya seterusnya berbangga mempamerkan sijil tersebut di premis masing-masing?

p/s: Sindrom Tak Apaa..."Benda remeh-temeh macam nie pun nak kecoh...kalau nak makan ko makan, kalau tak, ko boleh belah laa Awan. Tak semestinya ada logo tu dah dikira 100% halal, tak semestinya barang yang ada cop Sirim itu tak meletup"


0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin