Pengikut Awan

Wednesday, February 9, 2011

Air Jantan atau Betina...

Tahukah anda, jantina makanan dan minuman yang anda minum dan makan? "Apa kejadahnya aku nak ambik tau?". "Err...nasi ayam ini guna ayam jantan ker betina?". "Air teh o suam nie dibancuh oleh lelaki ker perempuan?"


Hahaha...Tidak-tidak...Bukan itu maksudnya.

Mungkin kita pernah berada dalam senario atau situasi-situasi ini bila terutamanya berada di restoran-restoran tomyam seafood atau mana-mana cafe. Dan pada waktu itu, anda akan makan berdua, samada anda lelaki bersama perempuan atau anda seorang wanita makan semeja bersama lelaki.

Cuba lihat senario ini...

Seorang lelaki dan seorang perempuan. Yang lelaki ambik order "Teh ais satu" dan yang perempuan "Kopi O Ais". Duduk sembang-sembang kejap sambil menunggu order. Kalau anda pergi restoran tahap siput, maka lama jugak laa menunggu. Okay...air siap. Pelayan (orang lain daripada si pengambil order) akan bawak pesanan anda berdua. Lihat baik-baik dimana minuman itu diletakkan. 80% akan meletakkan Teh Ais di depan wanita dan Kopi O ais di depan lelaki. Jadinya Teh Ais adalah kategori 'betina/perempuan' dan Kopi O Ais pula adalah air 'jantan'. Biarpun pelanggan meminta air yang sebaliknya, tetapi pelayan selalu tersilap...

Tetapi, anda cuba lagi ber'eksperimen' (kalau anda seorang yang rajin mengkaji alam sekeliling). Anda kunjungi restoran bersama pasangan anda. Tukar menu pulak. Kali ini yang lelaki order Kopi O Ais dan yang wanita order pula Kopi O Panas. Tunggu beberapa minit... Pelayan akan datang membawa minuman. Majoriti pelayan akan meletakkan Kopi O Ais di depan wanita dan Kopi O Panas di depan lelaki. Hmm...Kopi O Ais yang sebelum ini dilabel sebagai air 'jantan' akan bertukar menjadi 'betina'. Apa kes???

Begitulah...persepsi manusia terhadap minuman dan siapa yang ingin minum biasanya tersilap. Selalu juga Penjejak Awan perhatikan insiden-insiden ini. Kenapa yer?

Cubalah pula dengan makanan. Anda berdua orderlah Nasi Paprik dan Nasi Goreng Kampung Pedas. Atau Nasi Goreng Kampung dan Nasi Ayam...lihat gerak geri pelayan. Kalau bernasib baik, anda diamkan diri ketika hidangan tiba di meja dan anda dapat melihat pelayan terpaksa menggaru-garu kepala nak letak hidangan itu di depan siapa....kehkehkeh...Selamat menguji pelayan restoran.


P/s: Ujian-ujian di atas tidak boleh dilakukan ke atas pelayan-pelayan yang kurang diajar oleh tokey restoran atau nama pendeknya 'kurang ajar'. Yang mana, anda berdua duduk di hujung meja dan dia dengan selamba menghentak-hentak hidangan dan meletakkannya di hujung meja, jauh dari anda berdua. Dan anda terpaksa berdiri dan memanjangkan tangan untuk ambik hidangan. Banyak pelayan restoran yang bersikap macam nie...

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin