Pengikut Awan

Monday, January 31, 2011

Udang Kering, Ikan Bilis...

Sudah banyak info-info yang kita temui tak kiralah dari sumber-sumber blog, Facebook, bahan-bahan bertulis atau ceramah-ceramah berbayar untuk kita mengetahui sifat-sifat yang ada pada seseorang. Terkadang, ilmu itu datang dari sumber yang ada disekeliling kita atau berlaku dihadapan kita. Cuma kita sebagai manusia yang dianugerahkan akal fikiran boleh mentafsirkannya.

Ada seorang kawan. Seorang yang sukses dalam kerjayanya, ramah mesra, mudah didekati, berfikiran terbuka dan merendah diri. Amat sukar dizaman ini mencari seorang yang boleh dipanggil sahabat. Kebanyakannya akan berubah bila sudah tidak lagi dibiayai oleh mak bapak atau PTPTN (walaupun mereka terpaksa bayar balik pinjaman itu). Bila mereka-mereka ini sudah berkereta mewah, bergadget yang up-to-date, mulalah lupa siapa kawan yang sama-sama bergelak-tawa dulu-dulu. Mulalah mengkastakan kawan-kawan mengikut ketebalan dompet atau samada handphone itu cap epal atau buah berry...

Berbalik kepada kawan yang seorang tadi. Beliau akan mula bertugas ke luar negara tak berapa hari lagi. Syabas my friend!!!. Nak ke Amerika Syarikat. Tak lama lagi Penjejak Awan akan di'tag'kan kat gambarnya di Facebook berlatar-belakangkan bangunan White House. Cayalah...

Beberapa hari yang lepas, beliau ada emelkan gambar persediaan sebelum menjejakkan kaki ke negara Uncle Sam tersebut. Beliau membungkus udang kering dan ikan bilis untuk dibawa bersama. Yelah...USA mana ada udang kering...hehehehe


Hmm...begitulah ceritanya. Penjejak Awan kalau nak pilih seorang pemimpin, akan cari orang yang macam nie. Bukan kerana beliau adalah seorang kawan rapat, tapi kerana sikapnya yang berpijak di bumi nyata. Bekerja sebagai wakil negara di negara orang adalah pencapaian yang amat tinggi pada pandangan Awan. Harapan agar suatu hari beliau pulang sebagai pemimpin...insyallah.

Walau kemana pun kita pergi, udang kering, ikan bilis jugak yang kita akan cari. Sebagai anak bangsa, kita tak akan lupa asal usul kita. Bak kata Hang Tuah (kenapa selama nie kita tak pernah sebut Allahyarham Hang Tuah yer?...hmmm musykil) Takkan Melayu Hilang Di Dunia. Selagi kita makan nasi berlauk ikan atau ayam cicah belacan...


Dan setinggi mana pun anugerah yang kita dapat di dunia ini, jangan lupa langsung dari mana kita berasal. Ada yang baru berjinak-jinak dalam team orang kaya, sudah mula makan stik dan menjamu anak-anak dgn KFC hampir tiap-tiap hari, breakfast pulak kat McD. Foto-foto sajian barat di paparkan dalam facebook supaya rakan-rakan menelan air liur melihatnya. Penjejak Awan akur yang mereka makan sekali-sekala. Cumanya...ia dah jadi macam kebiasaan pada sesetengah orang. Suatu kemestian...

Ya...kita mudah lupa mungkin. Dahsyatttt...!!! kata Nadzmi.


P/s: Hairan jugak bila kita nak menarik pelancong datang ke negara ini, kita kena bina banyak pusat hiburan. Tapi yang memenuhkan pusat-pusat hiburan itu nanti anak-anak bangsa kita jugak, artis-artis bangsa kita jugak. Yang nanti menyebabkan anak bangsa kita jugak yang tunggang-langgang. Mat Salleh nak capture scene-scene kat kampung-kampung...sebab kat eropah sana mana ada kampung...

Badminton vs Tennis...

Pagi yang masih dingin dibasahai hujan yang melimpah-ruah sejak beberapa hari yang lalu. Penjejak Awan tiada tempat nak mengeluarkan peluh apatah lagi berlatih hikmat-hikmat baru. Terperuk sahaja dalam stadium....Stadium Astro.


Semalam, di Terbuka Korea, nasib masih kurang baik buat Dato' Lee Chong Wei apabila tewas lagi buat kali ke-15 ditangan Lin Dan. Dato' tewas 19-21, 21-14, 16-21. Walau apa pun tahniah dato' kerana dapat juga bermain hingga ke final walau tanpa kelibat pemain single dan double dari negara kita. Juga ketiadaan Dato' Misbun di tepi court. Simpati pada Dato' Misbun. Orang yang banyak jasa pada negara. Teringat nasib yang menimpa Tan Sri P. Ramlee...bila membawa untung disanjung-sanjung, bila dah tiba dipenghujung, ramai yang nak tengok dia jatuh tersandung.

Apapun buat Dato' Lee Chong Wei...pesanan dari Penjejak Awan, wajah tu kasi ego sikit. Baru lawan gerun nak bertanding. Hehehehe...jangan marah Dato'.


Semalam dah diulas final wanita akhir Tennis Terbuka Australia. Dan semalam juga adalah perlawanan akhir Tennis Lelaki antara Novak Djokovik bertemu Andy Murray dan dimenangi oleh Djokovik 6-4, 6-2, 6-3.

P/s: Hati tak berapa tenang. Badminton tewas, Nadal pun tak main di final. Semoga tuhan melindungi mangsa-mangsa banjir di Segamat, Kluang dan Labis...bertenanglah...

Sunday, January 30, 2011

Tahniah Pahlawan Merah dari Penjejak Awan

Pagi yang dingin kerna hujan tak henti-henti mencurah bumi. Malam tadi agak banyak pertandingan yang perlu ditonton. Sesungguhnya tiada hari tanpa sukan.


Bermula dengan Tenis Akhir wanita Australia Open yang dimenangi oleh juara baru Kim Clijsters menewaskan pemain China Li Na (3-6,6-3,6-3). Happy Chinese New Year Li Na.

Kemudian Piala Sumbangsih sebagai pembuka tirai Liga Super negara antara Selangor dan Kelantan. Apa keputusannya?...Malanglah kalau dah tengahari begini masih ada yang tak tahu keputusannya. Yaa...lihatlah rakaman gol-gol ini.

Jaringan Penalti Norshahrul Idlan Talaha


Jaringan menarik Piya

Tahniah Pahlawan Merah. Tapi yang bebal dan beruknya adalah sikap penonton kita. Permainan terpaksa dihentikan gara-gara letupan mercun dan balingan botol mineral ke arah penjaga garisan. Apa kejadahnya? Kalau penonton Indonesia yang buat, 3-4 hari masuk paper mengutuk perbuatan orang. Tapi laser ada jugak dalam padang malam tadi. Mangkuk hayun...mentaliti tahap ayam. Tapi ayam pun popular serata dunia dengan KFCnya. lu orang apa ada???

Sambil-sambil tengok Piala Sumbangsih, picit-picit jugak remote control tu menjenguk-jenguk Piala FA Chelsea dan Everton. Hmmm...seri 1-1. Saha menjaringkan gol awal dan kemudian disamakan oleh pemain gantian Kalou.

Habis sahaja Piala Sumbangsih, terus sahaja ke Qatar untuk Final Piala Asia antara Australia dan Jepun. Pada minit ke 109 Lee Tadanari menjaringkan gol tunggal perlawanan. Tahniah Jepun!!!

P/s: Lihat penonton tenis tertib jer, tepuk sikit-sikit, profesional. Tengok penyokong Chelsea Everton bersemangat, kadang-kadang menge'boo' player yang tak disukai. Tengok penyokong Australia (yang di katakan mereka berasal dari lanun) dan penyokong Jepun (yang dikatakan amat buruk perangainya masa serang Malaya dulu)masing-masing menyokong secara beretika. Penyokong kita???

Thursday, January 27, 2011

Awan makin mendung dan kelabu...


Cubalah hayati karikatur ini dengan mendalam. Penjejak Awan rasa, tak perlulah kita hayatinya macam menghayati lukisan abstrak. Straight forward...

Tak pastilah kalau mereka yang baru lahir telah diazankan di telinga kanan dan diqamatkan ditelinga kiri boleh menerima karikatur sinis macam nie dan gelak terbahak-bahak. Pada Penjejak Awan yang belum lagi naik Haji, yang tidaklah layak bekerja di Jabatan Agama, apatah lagi nak merasa jawatan Mufti.

Yang hak itu hak, yang batil itu batil. Dalam agama cuma ada putih dan hitam. Tapi kita sering mewarnakannya jadi kelabu (hitam + putih). Yang halal itu halal, yang haram itu haram. Yang wajib itu wajib dan yang berdosa itu berdosa.

Dan bila kita melaksanakan kebenaran, maka disitulah ada kebatilan. Dan tak ada siapa-siapa pun nak mempersoal bahkan menjunjung banner menunjuk perasaan. Tapi kalau kes Fasha Sandha, ramai pulak yang memuji (walau ada jugak sebenarnya yang membenci). Ada pulak orang-orang yang percaya dia telah melakukan perkara yang benar. Yang pernah ditangkap khalwat, pernah hina nabi pun masih ada peluang berlakon (tanpa perlu melalui proses undi sms)

Awan makin mendung!!!

Sudahlah...nak pergi hantar bekalan ke Palestinlah...nak mengecam tindakan karikatur asing menghina Nabilah...nak siarkan berita tentang pengharaman memakai tudung di Eropahlah....sudahlah...hipokrit jerlah kita nie...

P/s: Terlalu penat nak tulis kat bahagian 'p/s' nih...hancur luluh dah semangat Penjejak Awan melihat dunia ini telah semakin mendung. Awan yang putih bersih dah dicemari...penuh dengan asid yang boleh membunuh kita perlahan-lahan...

Happykan diri bersama Kanda Dinda



Entah kenapa pulak, suka dengar lagu macam nie. Enjoy semacam jer...ditengah-tengah alam sekitar yang membahang, walau hujan turun mencurah-curah. So, kita goyang-goyangkan jelah kepala dengar lagu nie...

p/s: Aku buat undian pukal satu ratus sms untuk lagu nie menang AJL tahun depan. Harap menang. Sebab...mana-mana lagu yang menang AJL, mesti lagu dan liriknya boleh diingat sampai bila-bila...hehehehe

Friday, January 14, 2011

Siapalah aku...


Tidak tahu di mana silapnya, atlet paralimpik negara mendakwa mendapat layanan kelas kedua media berikutan tiada hebahan mengenai kejayaan kontinjen itu ketika mengungguli Kejohanan Sukan Para Asia 2010 di Guangzhou, China, 12 Disember lalu.

Malah, ketika kejohanan berlangsung hingga 19 Disember, kontinjen paralimpik Malaysia mendakwa dianak tirikan berikutan tiada liputan media, apatah lagi siaran langsung yang membolehkan rakyat tempatan menonton aksi cemerlang atlet.


Penaung Majlis Paralimpik Malaysia, Tun Jeanne Abdullah melahirkan rasa kecewa apabila mengenangkan atlet paralimpik tidak memperoleh perhatian seperti mana diterima atlet negara yang beraksi di temasya sama.

“Kami kecewa. Tiada rakyat Malaysia mengetahui pencapaian atlet paralimpik kerana tiada siaran langsung sedangkan ketika atlet Sukan Asia beraksi, anda memberi sepenuh tumpuan, liputan bermula daripada majlis pembukaan hingga selesai.


“Tak cukup itu, setiap perlawanan membabitkan Malaysia, ditayang secara langsung, namun Sukan Para Asia tiada. Kenapa berlaku begitu? Saya mahu rakyat melihat atlet buta beraksi dan yang tiada kaki boleh bermain ping pong. Malangnya mereka tak dapat menonton aksi itu,” katanya ketika ditemui selepas menyempurnakan pelancaran program Hutan Kita @ Paralympic Park di Taman Bukit Jalil, semalam. Turut menemaninya, mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.


Hadir sama, Presiden Majlis Paralimpik Malaysia, Datuk Zainal Abu Zarin, Chef-de-Mission kontinjen negara ke Kejohanan Sukan Para Asia 2010, Datuk Dr Ramlan Aziz dan Ketua Pegawai Eksekutif Landskap Malaysia, Datuk Ismail Ngah.

Jeanne yang juga Pengerusi Landskap Malaysia percaya penduduk tempatan sebenarnya mahu mengetahui prestasi atlet paralimpik, terutama di peringkat antarabangsa.



“Orang kita nak tahu tapi mereka tak pasti saluran mana nak dapat sedangkan kawan saya di Melbournepun dapat menyaksikan Sukan Para Asia secara langsung apabila dia menelefon menyatakan melihat saya di televisyen,” katanya.

“Tapi di Malaysia, saya tak tahu kenapa tiada siaran langsung atau laporan berterusan, saya tiada jawapan itu. Namun, kalau kita percaya terhadap 1Malaysia, maka 1Malaysia patut untuk semua, termasuk orang kurang upaya,” katanya.


Skuad paralimpik negara berjaya memenangi 45 pingat merangkumi sembilan emas, 13 perak dan 23 gangsa, sekali gus meletakkan negara di kedudukan keenam dalam senarai pungutan pingat yang disertai 41 negara.


Program Hutan Kita @ Paralympic Park diadakan bertujuan mengiktiraf kejayaan atlet paralimpik yang cemerlang di kejohanan lalu dengan 70 pokok hutan tropika ditanam khas untuk mereka sebagai tanda penghormatan dan dinamakan mengikut nama masing-masing.

Petikan Harian Metro, Jumaat, 14 Januari 2011

P/s: Mungkin terlalu banyak rancangan realiti kot... Tak tau dah nak dislotkan kat mana. Rancangan lain boleh kaut banyak duit, stesen tv boleh kaya, syarikat telekomunikasi boleh kaya, tokey topup pun boleh kaya. Paralimpik??? nak suruh orang kita tonton?? Parking untuk OKU pun diaorang bedal letak kereta. Orang kita nie semuanya suka berpura-pura jer...jumpa OKU pun mungkin dimajlis berbuka puasa. Setahun sekali, itupun kalau masuk paper atau masuk TV.

Friday, January 7, 2011

Hikayat Sang Kancil Moden


Salam Tahun Baru (aaarghh...lewat 7 hari dah). Maaf. Penjejak Awan baru 'meneroka' dan 'terjun' ke bidang baru. Bidang yang ber'Tuan'kan diri sendiri. Tanpa belenggu 'irama'. Bertaubat dari alam yang satu lagi...

Lama sudah menyepi. Melihat rupa bumi yang terbentang luas. Mendongak dan melihat langit. Walau kini, awannya banyak yang gelap. Segelap-gelap awan, akan melimpah juga rahmat sekelian alam.

Melihat ke bumi. Memerhati dengan jelas satu penjuru. Sebuah tempat. Yang mana di situ, dikuasai oleh spesis Kancil. Kecil sahaja bentuk rupanya. Tetapi ada kebijaksanaan. Tapi bak kata Kristal 'Dalam seikat daun sirih, mana boleh tak boleh, jumpa sehelai sirih, bertemu urat'. Maka sekalian kancil-kancil yang banyak itu, bukan semuanya pandai. Mesti ada yang pandai sangat, tapi ada jugak yang pandai di segi-segi lain. Mungkin pandai cari makan, pandai kira-kira, pandai bercerita, tak lupa juga yang pandai menipu dan pandai mengampu.

Sungguhpun begitu, kawasan tersebut bukanlah dikuasai oleh kancil-kancil sahaja. Hidup di dalamnya adalah juga spesis lain seperti Singa dan Gajah. Walau bagaimanapun, mereka hidup dalam keadaan yang aman damai. Oh ya...jangan lupa tentang ketentuan alam kerana singa masih haiwan karnivor...ingat tu...

Telah sekian lamanya, kancil-kancil ini menjadi pengendali kawasan yang subur dan makmur itu. Oleh yang demikian juga, maka sudah tentu sifat semulajadi haiwan untuk menguasai sebahagian teritory itu wujud. Lebih besar teritory, maka lebih luaslah peluang mendapat sumber makanan yang banyak. Perut-perut perlu diisi. Isteri-isteri perlu dikahwini. Dan terjadilah beberapa perebutan disana-sini.

Semakin lama, semakin menjadi-jadi. Bukan kancil dengan kancil sahaja, singa dengan singa juga begitu. Gajah dengan gajah juga apa kurangnya. Cuma pergaduhan singa vs singa dan gajah vs gajah ini kurang kedengaran.

Semakin lama, saban hari dan saban tahun. Maka oleh kerana kancil adalah spesis yang bijak, maka masing-masing dengan kebijaksanaan dan kelicikan masing-masing cuba menentang antara satu kumpulan dengan kumpulan yang lain. Kadang-kadang, oleh kerana kelicikan mereka ini, maka ada juga bantuan diterima dari singa dan gajah. Masing-masing dengan kumpulan singa dan gajah masing-masing. Maklumlah, kancil bukanlah ada taring dan tanduk untuk mencederakan kancil yang lain.

Perebutan wilayah semakin hangat. Macam-macam kebijaksanaan. Kalau hendak ditulis dalam siri 'Sang Kancil' ini memang tak larat.

Singa...seperti yang telah ditulis tadi. Adalah karnivor. Payah betul nak jumpa singa-singa nie memamah tebu atau mengopek tembikai atau mengunyah sawi. Mereka ini bersifat gagah berani. Akan tetapi, bila berada di kawasan yang dikuasai oleh kancil, mereka bersifat agak baik...singa makan gak kancil-kancil nie...cuma dalam jumlah yang diperlukan sahaja...hehehe




Gajah...besar,nampak pendiam, agak perlahan. Tapi mereka besar!!! Lebih kuat dari kancil sebenarnya, cuma kurang sikit kadar kekuatannya kalau dibanding dengan singa. Sebab apa? Sebab gajah makan tumbuh-tumbuhan. Tebu, pucuk sawit, daun-daun kayu...semuanya mereka makan. Taklah bahaya sangat. Melainkan kalau mereka ini bergerak beramai-ramai, maka terpijaklah kancil-kancil ini. Bergelimpangan...hehehe

Jauh di sudut padang, dibawah pohon yang rendang, singa-singa ini duduk berehat dan melihat dari jauh kancil-kancil ini menunjukkan kebijaksanaan masing-masing ditengah kawasan lapang.

Di hujung sudut lagi, gajah-gajah ini bersantai dalam lopak menyejukkan badan sambil juga memerhati gelagat kancil-kancil ini.

"Biarlah kancil-kancil tu bercakaran, kalau ada peluang, seekor-seekor kita akan makan, jangan makan semua sekali, nanti anak cucu kita tak ada apa nak dimakan, biarkanlah mereka disitu, menunjukkan kepandaian atau kebodohan...hohohoho" gelak tok ketua singa.

"Biarlah kancil-kancil itu bercakaran, kalau ada peluang, seekor-seekor kita akan pijak, kalau boleh kita pijak semua sekali, nanti anak cucu kita dapat banyak makanan, tak perlu kongsi dengan kancil-kancil tu, biarkanlah mereka disitu, menunjukkan kepandaian atau kebodohan...hong hong hong" gelak kapten gajah.

Kancil-kancil yang mengaku bijak...berterusan mendapatkan wilayah. Singa dan gajah juga yang akan kenyang...


p/s: Ada seekor Helang besar beterbangan diangkasa raya. Memerhati dari atas. Baik si kancil, si singa atau si gajah nie mati, helang pun akan kenyang. Helang-helang ini jugak tau banyak perkara kerana ia berada di altitud yang tinggi. Bodoh betul kancil-kancil nie...bodoh!!!


Blog Widget by LinkWithin