Pengikut Awan

Wednesday, February 24, 2010

Rokok vs Orang...

Adakah lupa diri itu bersamaan dengan pengsan atau pitam? Atau ianya hampir-hampir dengan sesat atau lebih tragis lagi kurang upaya?

Jawapannya tidak...kerana pengsan atau pitam boleh membatalkan wuduk atau air sembahyang tetapi lupa diri itu tidak membatalkan. Walaupun lupa itu boleh menyebabkan kita sesat jalan, tetapi biasanya dengan kemudahan handphone, kita masih boleh membetulkan perjalanan kita. Lupa diri juga gagal membuktikan yang ianya bersangkutan dengan kurang upaya kerana lazimnya kita berperasan belas kasihan kepada mereka yang kurang upaya tetapi pada mereka yang lupa diri acapkali perasaan menyampah dan menyumpah-nyumpah itu akan wujud.

Kebiasaannya mereka yang terlibat dan berkecimpung dalam arena lupa diri ini adalah mereka yang berpendapatan biasa-biasa tetapi beroleh kekayaan dengan cara yang agak mudah. Berbanding mereka yang miskin papa kedana yang berusaha sedikit demi sedikit hingga makan tahun untuk menjadi sesorang yang boleh dianggap berduit.

Lupa diri ini biasanya akan membuatkan mereka-mereka yang dulunya sebaris atau sekumpulan atau sekutu atau sejiwa (dan jiwa-jiwa) dengan 'pesakit' ini luluh hati melihatkan keadaannya. Mana taknya, masa keadaan susah, kawan-kawan yang rapat inilah tempat dia mintak tolong. Takder nasi, kawan-kawannya belikan sebungkus...takder air, kawan-kawannya bagi sebotol...pening kepala, kawan-kawannya berkejaran membelikan Panadol Actifast!

Tapi bila si Lupa Diri ini kenal baik dengan kawan baru yang berharta, berkereta besar, berumah besar dan senang cakap berdompet besarlah...mulalah kawan-kawannya tu disepak terajang jauh-jauh. Tak penting dah. Nasihat kengkawan pun dah lupa dah. "Apa barang aku nak dengar cakap korang, apa yang aku dapat?"

Dan bila kengkawan tu mula meluahkan rasa tak puas hati, dituduh laa pulak oleh si Lupa Diri nie yang kengkawannya sengaja nak buang dia jauh-jauh. Kekadang mengungkit pulak yang dia pernah ada jasa sikit-sikit dulu, digunakan sebagai modal politik untuk mengeluarkan falsafah "Habis madu sepah dibuang"....eh eh...siapa pulak yang buang siapa?

Yelah...dah senang, dah happy..."Pergi mampus laa dengan kenangan silam. Yang penting, aku happy giler dengan kawan baru aku. Ada aku suruh ko kesah?"


p/s: Betul kata orang, rokok lebih jujur daripada orang. Kat luar kotak dah terang-terang tulis 'Merokok Membahayakan Kesihatan', tapi kat dahi manusia tak pernah pulak tertulis 'Aku Materialistik'

2 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Anonymous said...

Hindarkanlah kami sekeluarge dan rakan2 seangkatan menjadi seperti itu...insya allah...

Aemone

Hahn 3rd said...

Insyaallah...kita asal dari tanah, so comot-comot sikit dengan lumpur apa salahnya

Blog Widget by LinkWithin