Pengikut Awan

Thursday, December 3, 2009

Kehampehan yang amat hampeh...

Satu projek survey pernah dijalankan oleh sebuah syarikat pengeluar makanan coklat terbesar di dunia. Kajian tersebut dibuat kepada pengguna dan pembeli yang menyukai coklat di negara eropah.

Di dalam survey tersebut, pengguna telah diberikan sampel 2 jenis coklat bar tanpa memberitahu jenama coklat berkenaan dan di label dengan A dan B . Pengguna diminta memberitahu coklat mana yang lebih sedap atau mereka sukai. Keseluruhannya, jumlah penggemar coklat A dan B adalah sama banyak. Ada yang mengatakan A dan ada yang mengatakan B.Kemudian, mereka diuji sekali lagi. Kali ini kedua-dua coklat tersebut disertakan sekali dengan list ramuan atau ingredients sekali. Beza antara dua coklat hanyalah satu bahan sahaja iaitu coklat A menggunakan ekstrak minyak sawit dan coklat B menggunakan ekstrak soya bean.

Hasilnya...lebih 90% pengguna eropah yang diuji memilih coklat B!!!
Kita semua tahu (tapi tak semua orang tahu atau ambik pedulik), sejak dahulu lagi serangan keatas sawit dari negara eropah tidak pernah padam. Dulu, dikatanya sawit akan menyebabkan kanser dan mempunyai kolestrol yang tinggi. Tetapi akhirnya fakta tersebut meleset. Mereka telah menukar taktik serangan dengan mengatakan industri sawit memusnahkan alam sekitar dan membunuh habitat orang utan. Pengaruh NGO amat kuat dinegara-negara barat hingga mempengaruhi rakyatnya. Hasilnya seperti ujian dua sampel coklat diatas.

Negara-negara asia khususnya, yang banyak menjalankan industri kelapa sawit, telah ditekan dengan bermacam-macam piawai dari barat. Industri sawit sebenarnya sedar, tekanan ini bukanlah bermakna sawit itu tidak menyihatkan, bukanlah sawit itu memudaratkan persekitaran. Tekanan ini semata-mata kerana barat ingin menjaga industri soya, jagung dan bunga matahari mereka. Jika dilihat, siapakah yang terlebih dahulu mengasap-hitamkan bumi, siapakah yang lebih dulu mencemarkan sungai, siapakah yang lebih dahulu membunuh binatang?

Jawapannya...mereka dan keluarga serta datuk nenek mereka juga...

p/s: Kekadang bila aku kata kat orang yang aku kerja motong sawit, orang kita sering pandang sinis. Kekadang menggambarkan aku 'mandur yang memakai seluar pendek'. Hmmm...orang barat menekan kita, orang kita pun menghina kita, tokey pun memeras kita...aku dah macam pisang penyek.

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin