Pengikut Awan

Monday, December 14, 2009

Depan macam emas, belakang macam tahi...

Pernahkah anda mendengar keluhan dan rintihan suara seorang atau sekumpulan pekerja? Tak kiralah apa jua jawatannya, samada diperingkat buruh atau setinggi executive level.

Apa yang pekerja selalu impikan? Adakah gaji tinggi? Jawatan tinggi? Peluang melancong? Kerja sikit? hmmm...anda nilai sendiri...

Tetapi ada segolongan, mungkin minoriti, yang inginkan kepuasan dalam pekerjaan. Gaji tak tinggi tak mengapa, tetapi layanan dan aprisiasi dari syarikat sudah memberi makna yang besar kepada mereka. Kekadang, bila tugasan yang baik diberi pujian depan public sudah memadai. Dan kesalahan pekerja ditegur face to face hanya di dalam bilik yang bertutup dan disertai oleh orang tertentu sahaja.

Apa beza cara kerja eropah, jepun dan asia? Jauh bezanya... Kebanyakan syarikat di asia hanya mengutamakan keuntungan semata-mata. Tiada yang lain dalam kamus dan akaun mereka melainkan untung!untung! dan untung. Selain daripada itu? Nill, nothing, zero!!!. Kebanyakan kita perhatikan, kerusi meja yang digunakan diambil dari zaman P. Ramlee. Housekeeping hancur. Alam sekitar langsung tak dipeduli. Nasib pekerja dan eksekutif?...jauh sekali dalam perhatian mereka. Yang mereka tahu, jika syarikat tak mendapat untung...maka kenyanglah pekerja-pekerja mereka hari tu dengan word "stupid!".

Tetapi kan...biasanya syarikat macam ni memang paling berjaya dan dipuji oleh orang. Di luar nampak gah tetapi di dalam...Dengan memerah tenaga pekerjanya dan membuangnya sama seperti hampas tebu. Habis manis sepah dibuang. Kekadang mereka ambil kesempatan...apa jua peluang supaya mereka untung mereka akan grab!...Jika contohnya anak pekerja meninggal dunia dan terpaksa bercuti lama, maka inilah peluang mereka untuk mengatakan "Awak dah ambik cuti lama, maka bonus dan kenaikan gaji tahun nie dapat basic jer". Perghhh...!!! bukankah sial tu..!!! pedulik hapa dengan masalah orang lain...janji company boleh kaut untung.

So...berhati-hatilah memilih kerja. Carilah yang kukuh, tahan lama dan paling penting ada sifat-sifat human, care for environment dan care for your occupational safety. Kekadang tawaran gaji memang amat menarik, tetapi bila dah terjebak!! "3/4 gaji kamu adalah untuk kena maki. Tinggal 1/4 lagi tu untuk kamu makan nasi"

p/s: Bila kita letak surat resign, barulah mereka dengan muka selamba katak memujuk dan meng'offer' itu dan ini. Jangan mudah cair...kalau dah rasa secure untuk blah dari company, just go!!!

2 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Tengku Speki said...

NAK KEJE SENANG, GAJI TINGGI..

jadi cekgu lah...
muehehehehe

Hahn 3rd said...

Prof...bukankah lepas nie guru besar atau pengetua ada kuasa memilih dan memecat guru?...macam mana tu?

Blog Widget by LinkWithin