Pengikut Awan

Tuesday, July 21, 2009

Jual idea...

Lepas aku masukkan entry yg kat bawah ni, tetiba orang datang rumah. Datang bertanyakan sesuatu. Sesuatu yang agak aneh ditanya pada tengahari ahad. Hehehehe...

"Ko tau mana nak cari ikan haruan?"

Lerr...nak cari haruan rupanya. Untuk isterinya yang baru bersalin. Sebenarnya beberapa minggu sebelum ini pun ada yang datang bertanyakan haruan. Memang beberapa bulan sebelum ini aku ada bela 3 ekor haruan hidup. Letak dalam tong air jer. Dah habis semuanya aku bagi kat orang.

Memang susah sebenarnya nak dapatkan haruan hidup nie. Cuma senang didapati kat Pasar Tani atau pasar malam jer. Itu pun nasib.

Aku pun cadangkan kat dia pegi beli kat Pasar Tani Kluang hari isnin pagi. Tapi kena pergi awal-awal, sebab bulan nie macam ramai sangat yang bersalin. Kalau lambat, cuma ada ikan puyu jelah.

Haruan-haruan yang aku dapat dulu pun sebab ada projek membersihkan kolam tadahan air kat dalam ladang. Berpuluh-puluh ekor dapat ditangkap.


Aku kemudian terfikir, kenapa tak ada orang komersialkan haruan nih? Tetiba idea keluar dari otak berkarat nih. Apa kata, sewa ruang kedai yang berdekatan dengan hospital. Jual produk-produk yang berasaskan haruan. Letak tangki-tangki yang berisi haruan hidup. Pamerkan juga pati-pati ikan haruan yang banyak dipasaran. Dan disudut kedai pula letakkan periuk besar berisi sup ikan haruan yang dididihkan dengan api yang kecil, khusus untuk mereka yang on the way nak ke hospital dan tak sempat nak masak sup. Tapau jer. Jadi tak perlulah susah-susah nak cari haruan lagi.

Tak tahulah boleh dapat untung atau tidak, tapi terfikir jugak aku...orang bersalin boleh dikatakan setiap hari, berbanding dengan orang buat majlis kenduri kahwin. Why not kalau ada yang mencuba, ye tak?

Aku dah pun suruh budak-budak aku pancing haruan banyak-banyak. Bukannya apa...nak bela jer. Mana laa tau kalau-kalau ada insiden orang mencari haruan lagi.

p/s: Ni kalau saper-saper yang ambik idea ni, sila inform aku ye. Aku nak duit royalti sebab memberi idea. Hehehehe

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin