Pengikut Awan

Sunday, April 5, 2009

Kecil Tapi Kental...

Pagi minggu yang segar...agak sibuk hari ni. Semalam buat transformasi pada kereta. Full body kit terbaru. Hari ni cari bengkel cat dan ekzos. Tapi transformasi masih belum siap sepenuhnya. Agak popular pulak wording transformasi sekarang nie.


Belek-belek paper Berita Minggu hari ni, tertarik dengan cerita Firdaus, 20 tahun, di muka surat 4 bmdua. Terdetik rasa simpati tetapi bangga dengan keupayaan Firdaus. Disebalik kekurangan yang ada pada diri, tetapi pada usia 20 tahun telah berjaya memiliki kedai komputer sendiri, I-Tech Technology. Cuba kita selak-selak diari kita sendiri. Dengan tubuh kita yang normal, apa yang kita ada semasa usia kita 20 tahun? Ya..mungkin ada yang masih study..all right. Fair enough. Tapi cuba selak balik pada usia 25 tahun. Apa yang kita ada?...mungkin sebuah EX5 atau paling hebat pun Kancil.

Ok lah...sambung kisah Firdaus. Setelah tamat kursus Pembantu Juruteknik Sistem Komputer Pusat Giat Mara Segambut, beliau melalui waktu sukar dalam hidupnya. Beliau telah menempuh 11 temuduga tetapi gagal, oleh kerana keadaan fizikal beliau.

Tetapi berkat usaha yang tak kenal jemu, akhirnya beliau berjaya membuka kedai komputer beliau sendiri dengan memperoleh pendapatan sekurang-kurangnya RM3000 sebulan. Mungkin ada yang sinis mengatakan bahawa kejayaan beliau hasil bantuan Pusat Giat Mara yang membantunya menyewa kedai dan peralatan, tetapi pedulik lah apa orang nak cakap. Dia orang yang mengata tu pun masih tak kemana. Masih teraba-raba mencari hala tuju hidup. Sebahagiannya lebih suka mencari tokan ganja...

Aku sedih melihat orang kita yang kurang normal, sukar mendapat kerja dalam negara sendiri. Kalau orang tu pendek, pekak, bisu, sumbing...tak layak untuk bekerja hatta untuk datang temuduga sekalipun, tidak akan dibenarkan.

Aku bekerja dengan industri yang banyak menggunakan pekerja asing. Mereka ini tak perlu duduk menghadiri temuduga. Apa yang ejen pekerjaan hantar, kita terima mereka bekerja. Selepas setahun bekerja dan bila diadakan pemeriksaan kesihatan, ramai yang terpaksa dihantar balik kerana Hypatatis B, Siplis, TB dan lain-lain. Tak apalah...mereka nie boleh dibayar gaji murah. Company boleh dapat untung lebih sikit. Orang kita dituduh terlalu meminta-minta. Logik laa sikit...orang kita kalau nak kawin perlukan RM12 ribu untuk menjayakan majlis. Tetapi kalau di Indon, duit kita RM1 ribu tu dah siap dengan lembu seekor, ayam 10 ekor, beras, khemah dan lain-lain persiapan perkahwinan.

p/s: Pernah kena tegur dengan Mat Bangla yang jadi jaga apartment kawan aku sebab salah parking. Siap tunjuk-tunjuk dengan cotar dan mencekak pinggang. Kita kena ikut cakap dia...walhal kita pernah nyanyi lagu yang ada lirik 'Negaraku....tanah tumpahnya darahku....'

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin