Pengikut Awan

Tuesday, November 11, 2008

Takut hantu atau tuhan...

Agak kecoh jugak kat berita tv dalam seminggu nie dengan tajuk 'Sajak Kematian'. Katanya tontonan tu bukan untuk kanak-kanak. Penggambarannya boleh menakutkan dan boleh menyebabkan trauma. Ibubapa bimbang emosi anak-anak mereka terganggu. Maka pihak pendidik dipersalahkan sekali lagi.

Ini mungkin kes terpencil tapi diperbesar-besarkan rasanya. Sajak Kematian sebenarnya boleh membuatkan kita insaf (walaupun dalam tempoh 5 minit cuma). Biarlah anak-anak kecil takut akan mati. Jangan ingat semua kita boleh hidup sampai 80 tahun.

Tapi bagaimana pulak dengan iklan makanan ringan? Ada tak ibubapa yang bersemangat waja, wira, perdana dan Gen 2 yang nak iklan-iklan tersebut diharamkan?

Bagaimana pulak dengan cerita Ultraman? Walaupun tak ada 'F' word dan 'S' word, tapi budak-budak 3 tahun dah reti bercakap "Tak Guna...!!!". Siapa yang nak komen? Tu belum lagi budak-budak kecik yang buat slam dunk atas perut bapak yang tengah baring, gara-gara ultraman berlawan dengan dinasor.

Ini semua kejadian yang memang terang-terangan men'trauma'kan budak-budak kecik. Tapi takde siapa pulak yang nak memekik.

Macam mana pulak dengan Naruto? Tak salah tengok cerita Naruto. Tapi waktu siarannya? Naruto disiarkan pada petang khamis. Seeloknya ibubapa yang dah tua bangka dan nak mampus tu mengajak anak ke surau baca yassin supaya sejuk kubur esok dengan doa anak. Satu lagi...kenapa siaran Naruto disiarkan pada pukul 7 malam kalau maghrib antara 6.50-7.15 malam dan akan bersiaran pada jam 7.30 malam kalau maghrib antara jam 7.15-7.45 malam.



p/s: Orang kita..kalau dalam acara yang ada songkok dan telekung..akan menguap macam blue hyppo. Pastu buat leceh...Kalau dalam acara nampak lurah dan celah...mulut tak habis-habis beristighfar astaghfirullah...astaghfirullah...macam alim ulamak, tapi mata terjeling-jeling. Jadilah hipokrit pulak.

1 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Zana S said...

apa salahnya!!! bukannyer ingat mati je dgn sajak kematian tu. bukan boleh belajar ke cara2 org mati dikebumikan???

bila anak2 takut.. kat ctu tugas guru/ustaz or ustazah ataupun ibubapa perlu buat penjelasan.

bukan tros kata TAK BOLEH!! haish.. pemimpin punnnnnnnnnn...

erm... dia ada ajar tak anak dia ttg ilmu tu??? huehueheuh

Blog Widget by LinkWithin