Pengikut Awan

Sunday, November 9, 2008

Standard Modified

Dicelah-celah keadaan ekonomi yang merudum ini, terletus letupan hebat di dalam negara. Tangki van NGV meletup semasa hendak diisi. Seorang maut dan 2 lagi cedera. Bila aku selak dalam paper NST hari ni, didapati tangki NGV tu adalah modified dari tangki gas memasak..!!!.

Aku kagum sejenak tengok orang di negara ini. Ramai jugak jurutera yang pandai merekacipta. Bakat yang amat susah ditemui di negara lain. Masih aku teringat ketika aku berada di Johannesburg dulu. Aku melepak depan pasaraya dengan seorang local guide berdekatan tempat parking. Aku tengok kereta-kereta di situ biasa-biasa jer. Semua standard dari kilang. Kat rear mirror semua kosong. Kalau kat sini, sebesar-besar CD orang gantung kat situ. Agaknya orang kita masih sayangkan 4U2C (Fiiiionaa....kihkihkih). Aku tanya local guide, kenapa orang kat Johannesburg tak hias kereta mereka? Dia menjawab cukup mudah, "If you want sports car...you buy Ferrari or Lotus." Betul jugak jawapan dia.

Lecturer aku di sana juga pernah secara sinis memberitahu dalam kelasnya yang dia pernah datang ke Malaysia dan beliau mengatakan memandu di Malaysia sangat merbahaya. Kenapa? Sebab dia pernah menekan brek secara mengejut gara-gara melihat pemandu di hadapannya hendak berundur. Sedangkan pemandu dihadapan hanya menekan brek. Tetapi sebab orang kita 'terlalu pandai', maka lampu brek telah diconnect dengan reverse light. Masyarakat luar amat teliti dengan standard antarabangsa. Lampu putih dibelakang kenderaan adalah ISYARAT UNTUK MENGUNDUR.

Berbalik kepada kes letupan tadi, mungkin orang kita mengambil jalan mudah dan murah. Hantar bengkel yang ada gantung signboard tertulis 'Pemasangan NGV'. Ada signboard macam tu jer dah kira ok. Tapi tak nak pulak kita tengok samada bengkel tu ada sijil kelayakan pemasangan atau tidak...jalan mudah. Dan satu lagi..kalau dah guna tong gas memasak tu, sebab nak ambik jalan murah lerr...tong gas memasak boleh ambik kat mana-mana.

Untuk menunjukkan perbezaan antara silinder NGV dan tong gas memasak...disini saya tunjukkan kepada anda semua. Jangan tertipu dengan pemasangan tong yang salah...atau kata tulus dari saya...jangan tipu diri sendiri dan orang kampung yang tak tau pun apa itu NGV.



Ini adalah contoh bentuk silinder atau tangki NGV yang standard. Ulang suara...Ini adalah contoh bentuk silinder atau tangki NGV yang standard.






Ini adalah CONTOH tong atau silinder gas memasak. Diulang....tong gas memasak.

1 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Anonymous said...

orang kita.. aku pun pelik,naper nak kena modified sebegitu rupa.

Blog Widget by LinkWithin