Pengikut Awan

Monday, November 17, 2008

Aku tak tahan beb....

Apabila melalui kawasan ladang kelapa sawit, mungkin akan terpandang struktur seperti sebuah rumah kecil yang diletakkan diatas sebatang kayu yang tinggi. Ya...itulah sangkar buatan untuk burung hantu. Ladang sawit akan membina sarang burung hantu ini bertujuan mengawal populasi tikus yang menyerang buah sawit. Spesis burung hantu tersebut dipanggil Barn Owl atau nama saintifiknya Tyto Alba.

Sangkarnya sangat unik. Ia mempunyai 3 ruang iaitu ruang 'tamu', ruang 'tidur' dan ruang 'makan'. Aku pernah terlibat secara langsung dalam pembuatan sarang-sarang ini. Masa itu baru aku tahu bahawa burung hantu membahagi-bahagikan ruang dalam rumahnya. Ruang 'tamu' adalah sebenarnya ruang untuk ia landing apabila masuk ke dalam sangkarnya. Ruang 'tidur' adalah dimana ia berehat dan menjaga anak-anaknya. Ruang 'dapur' pula biasanya akan dipenuhi tulang tikus dan daun-daun kering.

Itu tentang sarang burung hantu. Tapi macam mana pulak dengan 'sarang' manusia. Manusia dikurniakan akal dan juga tangan...tidak seperti burung hantu yang kurang akal dan tiada tangan. Apabila manusia membina atau membeli atau menyewa rumah, memang dah ada ruang tamu, bilik tidur dan bilik dapur. Tak kisah samada rumah kecil atau besar, rumah batu atau papan. Tapi...sakit mata aku bila pergi rumah yang ada baju berlonggok kat ruang tamu, tuala tersangkut kat sofa depan tv, baju dalam disidai kat bilik air dan lantai yang melekit-lekit kat dapur. Itu baru yang dipandang di mata.

Yang dicium di hidung lagi lerr...macam kandang ba'tuuuut....' baunya.

Yang didengar di telinga lagi laa mengancam emosi...bunyi lalat ditelinga ketika siang dan bunyik nyamuk dikala malam.

p/s: Kalau nak kawin, memang digalakkan orang lelaki gi redah jer rumah perempuan tu dulu. Bukan apa, kena laa buat spot check. Takut-takut, time dating atau tunang jer pakai baju bergosok dengan semburan Isey Miyaki. Tup-tup bila dah kawin, baru tau yang bini tu pengotor dan pemalas nak mampus. Perempuan pun sama jugak...kena laa intai-intai rumah lelaki...kalau berani ler..hehehe...

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin