Pengikut Awan

Thursday, November 27, 2008

Air dah turun...

Hujan lebat giler turun malam semalam. Wiper terpaksa aku set pada No. 3. Punyalah laju. Musim hujan dah kembali semula. Negeri-negeri di Utara dah mengalaminya ketika hari raya puasa yang lalu.

Ladang sawit berhampiran dah mula dipenuhi air. Sedang harga sawit tengah jatuh sekarang ni, datang pula dugaan dunia. Terputus lerr pendapatan pemotong sawit, begitu juga penoreh getah. Mereka bukan ada gaji tetap seperti kita. "Ada kerja ada gaji, takder kerja takder gaji"

Masih aku teringat pada tahun 2006, Segamat dilanda banjir paling buruk semenjak 100 tahun terdahulu. Masa tu, perhubungan darat hampir tidak wujud. Nasib aku baik kerana berada di kawasan tinggi. Tetapi, semua jalan keluar dah dilimpahi air.

Jika hendak ke bandar Segamat, jalan putus di Buluh Kasap. Jika hendak ke Tangkak, jalan dinaiki air di Jementah. Dan jika hendak ke Seremban, jambatan runtuh di Gemas.

Tiga hari tiga malam...aku keputusan makanan. Nasib ada maggi dan setin sardin. Dan nasib baik ada TV. Sebab aku terpaksa baca suratkhabar yang sama selama 3 hari. Semua iklan dan semua saham aku terpaksa baca.

Adakah semua ini akan berulang kembali?

p/s: Nampaknya Penjejak Awan terpaksa meminta tolong Penjejak Badai dan juga Penduga Arus untuk melawan Dosa Angkasa.

3 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Demo jerr said...

musim banjir skang nie. kesian kt mangsa banjir sume.

Anonymous said...

mudah-mudahan tahun ni tak berulang lagi...

Hahn 3rd said...

Mudah mudahan....amin...

Blog Widget by LinkWithin