Pengikut Awan

Thursday, September 4, 2008

Filem kita, tentang kita...

Malam tadi aku menonton siri 'Romeo' di TV3. Kisahnya mengenai Romeo nak join group mat rempit. Scene dimana Romeo mencuba motor salah seorang pemilik group mat rempit amat 'menarik'. Memang 'menarik dan berjaya', walaupun pelakon yang muda tu baru sekali berlakon. Romeo yang dah berusia kena kholdi dengan anak-anak yang lebih muda usianya.

Tapi kenapa mesti ada siri yang berkisar tentang mat rempit? Kalau bukan dalam siri, kita tau ada filem yang mengisahkan golongan tersebut. Aku tak nak sentuh soal si merempit tu sebab kalau ditegur, mereka akan menjawab begini:

WOI BODOH YG MANE KUTUK TU.. AKU NAK PESAN SIKIT.. ADE KER KITAORANG PAKAI MOTOR BAPAK KORANG AR?? ADE KITAORANG JATUH CALL BAPAK KORANG?? ADE KITAORANG PAKAI DUIT BAPAK KORANG?? LANTAK KITAORANG LA NAK BUAT APE2 PON. BUKAN NYER AKU SURUH BAPAK KORANG YG WHEELY.. BODOH.. KALAU X SUKA JGN TENGOK LA KAMBING.. KALAU KORANG X PUAS HATI MARI LA...

So...aku tak 'berani' nak tegur mereka. Cuma yang aku heran disini tentang golongan seni. Kenapa mesti guna imej motorsikal untuk ditonton oleh budak tadika, budak darjah satu, budak nak ambik UPSR dan juga perempuan yang baru belajar pakai Kotex...? Jawapan standard yang biasa kita dengar "Kita pembuat filem ingin menyedarkan masyarakat dan mendidik masyarakat tentang bahaya merempit dan juga dadah".

Hampeh!!!...iye ker???...tapi watak negatif yang ditonjolkan tu hebat-hebat giler, berpakaian mahal, duit banyak, handsome giler, ada girlfriend lawa nak mampus...dan golongan baik biasernya hidup susah, berkain pelekat dan dilakonkan oleh pelakon yang dibayar murah.

Sebenarnya tak ada istilah mendidik kalau ditonjolkan perkara macam tu. Otak budak-budak sekarang meresap yang negatif lebih cepat dari yang positif. Korang tunjuklah yang watak jahat akan mati accident atau kena bunuh, tapi mereka yang menonton akan cuba menjadi lebih berani dari pelakon. Mereka jugak akan kata "Bodoh betul pelakon yang jadi mat rempit tu, ada ker bawak motor macam tu..?? nampak sangat tak study skill betul-betul."

Ada banyak icon atau golongan yang boleh dimainkan dalam filem. Kita kurang filem yang menonjolkan golongan genius, kita macam langsung tak ada filem tentang angkasa lepas malah kita susah nak beli tiket filem tempatan tentang kejayaan ahli sukan. Kalau ada pun, mungkin cuma 10% sahaja yang ditunjukkan, 50% lagi cinta dan 40% lagi lawak.

Kalau kisah cinta yang berleluasa, maka budak-budak sekolah pun banyak ler berangan dalam kelas nak bercinta ala-ala artis. Kalau melawak itu adalah industri, memang patut pun kalau kekadang kat mesjid, orang boleh ketawa sampai berair bijik mata.












p/s: Sebab tu kot orang tengok filem barat. Alang-alang nak berfikir cara barat, lebih elok tengok cerita barat. Filem kita nie kalau scene accident, sure pakai kereta Fiat kotak yang buruk tu jer...

0 TIUPAN ANGIN KE AWAN:

Blog Widget by LinkWithin